Dacia Spring
e-Travel

DACIA SPRING – PROŚCIEJ JUŻ SIĘ NIE DA

Rumuńska marka powstała w 1968 roku i produkowała pojazdy spokrewnione z Renault. Obecnie jest już częścią tej francuskiej grupy, a od 2004 roku jest obecna w całej Europie i krajach basenu Morza Śródziemnego. Rozwija się i działa w 44 krajach. Konsekwentnie realizuje strategię, gdzie liczy się cena okupiona prostotą wykonania. Dacia Spring wpisuje się w ten trend.

Dacia Spring to małe, bezemisyjne autko. Pojazd mierzy 373 cm długości, 158 cm szerokości i 152 cm wysokości. W konsekwencji wnętrze jest ograniczone, ale nie można powiedzieć, że panuje tam uderzająca ciasnota. Dzieje się tak dlatego, że zrezygnowana z szerokich boczków drzwi, wystającego tunelu środkowego i innych elementów, które mogłyby zmniejszać kubaturę.

Nowe logo i nowy kolor - to ostatnie zmiany wprowadzone w gamie Dacii Spring
Nowe logo i nowy kolor – to ostatnie zmiany wprowadzone w gamie Dacii Spring

Układ napędowy nie daje możliwości korzystania z trzech trybów, które zdają się być standardem w pojazdach elektrycznych. Pokrętło na tunelu środkowym ożna ustawić wyłącznie w jeden dodatkowy tryb, „eko”. Dodatkowo spowalnia on i tak powolne autko, ale pozwala zaoszczędzić nieco cennych elektronów. Zawieszenie jest mocno sprężyste i powoduje, że nadwozie się nieprzyjemnie kołysze na zakrętach. Wpływ na to mają na także opony o sygnaturze 165/70 R14. Przednią szybę oczyszcza tylko jedna wycieraczka, wspomagana przez jeden spryskiwacz. Klamki otwierające drzwi są archaiczne, a klapa bagażnika, od wewnętrznej strony, razi gołą blachą i nie jest wyposażona w żaden uchwyt. Przyznajmy jednak, że podnosi się wysoko i nie stanowi przez to zagrożenia dla naszego czoła i głowy.

Dostęp do bagażnika Dacii Spring jest bardzo dobry, ale brakuje uchwytu do zamykania klapy
Dostęp do bagażnika Dacii Spring jest bardzo dobry, ale brakuje uchwytu do zamykania klapy

Brak w aucie – stosowanego niemal standardowo w autach elektrycznych – podgrzewania foteli i kierownicy. Wnętrze jest wyłącznie plastikowe, a siedzenia ze skaju. Jedynym elementem rozświetlającym czarny interior jest srebrna listwa poprowadzona wzdłuż wewnętrznej strony drzwi.

Fotele ze skaju i bardzo proste wnętrze Spring'a - absolute minimum
Fotele ze skaju i bardzo proste wnętrze Spring’a – absolute minimum

Na pocieszenie trzeba jednak dodać, że testowany egzemplarz został wyposażony w elektrycznie sterowane szyby przednie. Przyciski są umieszczone centralnie, pod ekranem, a nie na boczkach drzwi. W aucie pozytywnym zaskoczeniem była kamera cofania, której obiektów ostatnio przeniesiony w bardziej dogodne miejsce z tyłu nadwozia. Osttanie zmiany to także poprawa dostępu do gniazda ładowania, które obsługuje dwa standardy: AC i DC. Wizualnie auto zostało także niedawno odświeżone – dodano nowy kolor nadwozia i użyto najnowsze, atrakcyjniejsze logo marki.

Dacia ma mały akumulator 26,8kWh, który nawet w pełni naładowany nie pozwala na dłuższe przebiegi.  Nam udało się naładować Dacię tak, że pokazywała zasięg 150 – 170km. Dacia twierdzi, że możliwy do osiągnięcia zasięg to 230 km, a jeżdżąc tylko w mieście, w optymalnych warunkach osiągniemy ponad 300km.

Mimo spartańskiego skompletowania w testowanym aucie były elektryczne szyby i klimatyzacja
Mimo spartańskiego skompletowania w testowanym aucie były elektryczne szyby i klimatyzacja

Czy te wszystkie minusy oznaczają, że Dacia nie potrafiłaby zrobić „porządnego” samochodu?  Może przecież czerpać garściami z zasobów „bratnich” marek jak Renault, Nissan, Mitsubishi, a nawet Infiniti. Wydaje się jednak, że taki samochód powstał specjalnie i to na podstawie przemyślanej strategii marki. Marka twierdzi, że Dacia zawsze oferowała samochody o najlepszym stosunku wartości do ceny i nieustannie na nowo definiowała to, co naprawdę jest niezbędne. Centra post-rumuńskiej marki mają projektować proste, uniwersalne i jednocześnie trwałe i niezawodne samochody. Ta strategia przynosi efekty, co pokazuje sprzedaż modelowa.

Do dziś Dacia sprzedała ponad 8 milionów samochodów. Od debiutu rynkowego Dacii Spring klienci złożyli ponad 100 tysięcy zamówień na ten model. Spring jest numerem 3 wśród najczęściej kupowanych samochodów elektrycznych przez klientów indywidualnych w Europie.

Małe wnętrze, ale autem jeździ się dość wygodnie na krótkich dystansach
Małe wnętrze, ale autem jeździ się dość wygodnie na krótkich dystansach

Od kwietnia 2021 roku zostało zamówionych w Polsce już 1000 Dacii Spring (w 2022 wydano 348 sztuk tego modelu). Jak to możliwe, że ten samochód znajduje tylu nabywców mając – pozornie – tak mało do zaoferowania?

Dacia twierdzi, że niski zasięg nie powinien mieć – statystycznie – znaczenia, bo dane pokazują, że dzienny przebieg Springa wynosi 31 km. Średnia prędkość jazdy klientów Springa wynosi 26 km/h, a przecież im niższa prędkość tym większy zasięg. Spring, którego masa własna wynosi niespełna tonę, jest najlżejszym z 20 najlepiej sprzedających się samochodów elektrycznych na rynku europejskim. Na niską wagę wpływ ma zastosowanie lekkiego akumulatora, który waży tylko 188kg.

Ładowanie w trybie DC w wykorzystaniem gniazda z przodu pojazdu
Ładowanie w trybie DC w wykorzystaniem gniazda z przodu pojazdu

Ciekawostką jest, że wprowadzona została nowa wersja Cargo, przeznaczona na potrzeby firm i osób prowadzących działalność gospodarczą. Wersja pozbawiona tylnej kanapy może pomieścić maksymalny ładunek o objętości 1000 l i masie 350 kg.

Wyniki sprzedaży małej, elektrycznej Dacii wskazują, że jest duża grupa klientów, którzy nie oczekują w aucie „fajerwerków”, a zależy im na pewności przemieszczania się z punktu A do punktu B, w mieście. Wydaje się, że Spring bardzo dobrze może spełniać tę rolę.

Te wpisy mogą Ci się spodobać: