MINI EV
e-Travel

HYBRYDOWE MINI – ZAAWANSOWANA RADOŚĆ Z JAZDY

on
15 listopada 2017
MINI Cooper S E Countryman ALL4 – bo tak brzmi cała nazwa tego ciekawego i zaawansowanego auta – miałem do dyspozycji na kilka dni podczas których jeździłem nim w mieście, na trasie i w górach. Dał mi on dużo radości.
MINI hybrydowe

MINI hybrydowe

Moje serce bije mocniej gdy widzę „elektryka” na ulicy. Czy hybryda typu „plug-in” też spowoduje, że poczuję się prawie jak w aucie EV, czy może uznam, że napęd elektryczny jest tylko „kwiatkiem do kożucha” pojazdu z tradycyjnym napędem?

Pierwsze wrażenie jest takie, że MINI prowadzi się świetnie, jest bardzo zwinne, szybko reaguje na ruchy małą, grubą kierownicą. Wnętrze – z wielkim okrągłym wyświetlaczem na środku – jest stylowe i bardzo dobrze wykonane. Obcowanie z autem, i w mieście, i na trasie z prędkością autostradową daje dużo przyjemności z jazdy.

MINI wnętrze

MINI wnętrze

Ale wróćmy do kwestii elektrycznych. Auto ma akumulator litowo – jonowy o pojemności 7,6kWh (dla porównania nowy Nissan LEAF ma 40kWh). Zestaw modułów waży ok. 150 kg i zajmuje miejsce, które po części było przeznaczone na bagażnik (strata 45 litrów) i zbiornik paliwa (strata 15 litrów). Auto oferuje matrycowy wybór aż 6 trybów jazdy – ta mnogość opcji sprawiła dla mnie początkowo pewien problem. Niemniej jednak, już po kilku przeprowadzonych operacjach, intuicyjnie wiemy co kryje się za każym z wyborów. Dużą, obrotową obręczą koło gałki zmiany przełożeń automatyczno- manualnej skrzyni biegów możemy wybrać tryb „green”, „mid” i „sport”. Wybór potwierdzi nam wyświetlacz na głównym wskaźniku. Przełącznikiem w dolnej części konsoli środkowej możemy zadecydować o trybie współpracy między napędem spalinowym a elektrycznym. Mamy tu do wyboru „max e-drive”, „save” i „auto e-drive”.

MINI - tryby jazdy

MINI – tryby jazdy

Mnie najbardziej interesował tryb MAX eDRIVE oferujący jazdę wyłącznie z wykorzystaniem energii elektrycznej. Mając w okolicy ładowarkę firmy ABB udałem się tam by w pełni naładować akumulatory auta. Po krótkim oczekiwaniu – ładowany był właśnie służbowy e-Golf – podłączyłem miniaka do prądu. Dokładnie po 2 godzinach i 29 minutach ładowarka się wyłączyła, wskazując na ekranie doładowanie prądem w ilości 7,25kWh.

MINI - ładowarka ABB

MINI – ładowarka ABB

Z w pełni naładowanym akumulatorem ruszyłem w miasto. Auto było wychłodzone, na zewnątrz minus 8 stopni, ogrzewanie wnętrza i tryb elektryczny jazdy włączony. No coż, po 12 km jazdy prąd się wyczerpał i auto zaczęło funkcjonować w trybie AUTO eDRIVE. Zasięg mniejszy niż podaje producent (42 km) po części został spowodowany niską temperaturą zewnętrzną a także oczywistym błędem z mojej strony. Nie skorzystałem z możliwości nagrzania wnętrza auta podczas ładowania (pomocna funkcja) co skutkowało koniecznością intensywnego dogrzania dzięki energii akumulatorów.

MINI - gniazdo ładowania Mennekes

MINI – gniazdo ładowania Mennekes

Co ciekawe, mimo wyłączenia się trybu jazdy wyłącznie na prądzie auto wciąż ma wystarczającą ilość czystej energii by posiłkować się nią przy ruszaniu i przy kick-down’ie, kiedy aktywuje się tzw. eBoost. W pierwszym przypadku auto ruszając kilka początkowych metrów pokonuje na prądzie a następnie włącza silnik spalinowy. W drugim, po naciśnięciu pedału przyspieszenia „do deski”, silnik spalinowy napędzający koła przednie jest wspierany przez silnik elektryczny, który – dla odmiany – napędza koła tylne. I tak 134 KM pierwszego silnika są wzbogacane o 88 KM drugiego a auto staje się…..czteronapędowcem. Taki nietypowy układ napędu MINI dumnie reklamuje na boku nadwozia jako ALL4. Ważne jest podkreślenie, że zmiana napędu z elektrycznego na spalinowy i odwrotnie odbywa się niezwykle gładko i wręcz niezauważalnie – pomaga w tym wyśmienite wyciszenie spalinowej jednostki napędowej.

MINI z napędem EV

MINI z napędem EV

Biorąc pod uwagę mnogość opcji napędowych trudno jest określić realne zużycie paliwa w codziennym użytkowaniu. Może się ono wahać od…..0 litrów (jazda na prądzie) do ok. 10 litrów/100 km w przypadku trybu „save”, który nie tylko będzie zapewniał napęd autu ale także będzie doładowywał akumulatory.

Licząc na rosnącą ilość stacji ładowania coraz łatwiej i coraz częściej będziemy mogli cieszyć się bezemisyjną jazdą. Drugi raz ładując auto skorzystałem z ładowarki firmy Greenway; tych ładowarek na koniec 2019 będzie już 140, rozsianych po całej Polsce. Ja podłączyłem się do tej, która była prekursorem całej ogólnopolskiej sieci, w warszawskiej Galerii Mokotów. Bezpłatnie wydawana zbliżeniowa karta do ładowania pozwoliła na pobór prądu podczas gdy ja udałem się na małe zakupy.

MINI przy ładowarce Greenway

MINI przy ładowarce Greenway

MINI Countryman Cooper S Plug-in ALL4 to niezwykle ciekawy samochód. Daje potężną dawkę radości z jazdy, pozwala być eko a, przy wykorzystaniu napędu spalinowego, pozwala bez kompromisów planować dalekie podróże oferując świetne osiągi. Taki układ napędowy dobrze pasuje do marki MINI, kojarzonej z nowoczesnymi trendami, opartymi na brytyjskiej marce retro. Gdyby pojawiły się dopłaty do takich aut przyjemność jazdy byłaby jeszcze większa.

Chcesz poczytasz o wyprawie Arkadego Fiedlera? zapraszam! link: LEAF’em przez Afrykę

Opisałem też moją inną elektryczną przygodę. Kliknij link:  objazd Szkocji elektrycznym BMW i3

TAGS
Krzysztof Kowalski
Warszawa, Polska

Kocham podróżować. Odwiedziłem jakieś 100 ciekawych regionów w ponad 60 krajach, na 6 kontynentach. Jeżeli też kochasz podróże, nie lubisz niepotrzebnie wydawać pieniędzy ale mieć możliwość umyć się chociaż raz dziennie, zawsze mieć dobre value for money i chcieć zobaczyć więcej i poczuć intensywniej to ten blog jest właśnie dla Ciebie! Kontakt: kowalski@justKowalski.pl

Polub mnie na Facebooku!
>