Peugeot e-208
e-Travel

PEUGEOT e-208 – SOLIDNA MECHANIKA I DESIGN Z PAZUREM

on
1 grudnia 2022

Peugeot umie tworzyć małe miejskie samochody. Takie klasyki jak 205 czy 206 zdobywały szturmem europejskie miasta. Od kilku lat na rynku gości druga generacja modelu 208, dostępna z elektrycznym napędem. Czy i tym razem Peugeot zdał egzamin tworząc mały, bezemisyjny model? Odpowiedź jest twierdząca, ale jest także kilka zastrzeżeń.

Spłaszczona kierownica to element często stosowany w autach Peugeot

Spłaszczona kierownica to element często stosowany w autach Peugeot

Trzeba przyznać, że design małego Peugeota pozostaje świeży i atrakcyjny, mimo upływu kolejnych miesięcy od premiery. Z pewnością francuskie auto sygnowane cyframi „208” jest jedną z najładniejszych propozycji w segmencie. Peugeot tworząc ten pojazd od razu zakładał, że będzie on w wersji bezemisyjnej, która nie będzie wizualnie zbytnio różnić się od spalinowych braci. Nawet w oznaczeniu zewnętrznym był bardzo wstrzemięźliwy w komunikowaniu bezemisyjności. Auto ma emblemat „e” na trzecim słupku i kilka niebieskich wstawek wewnątrz pojazdu, na przykład w panelach drzwi. Oczywiście system multimedialny oraz zestaw cyfrowych wskaźników zostały tak dostosowane, by komunikować funkcje charakterystyczne dla aut elektrycznych, ale poza tym analogowa deska nie szokuje nas jakimiś ekstrawagancjami.

Do wzmocnienie efektu hamowania służy przycisk "B" (nie ma manetek przy kierownicy)

Do wzmocnienie efektu hamowania służy przycisk „B” (nie ma manetek przy kierownicy)

Atrakcyjny wygląd idzie w parze z funkcjonalnością kabiny i nie można mieć zastrzeżeń do jakości wykorzystanych materiałów i spasowania elementów. Auto należy do segmentu B i nie powinniśmy się spodziewać obszernego wnętrza. Pasażerowie pierwszego rzędu siedzeń nie powinni narzekać, ale sytuacja w drugim rzędzie nie jest już taka „kolorowa”. Tylne drzwi, mimo, że otwierają się szeroko, to są dość wąskie, a kanapa została cofnięta przez co zajmowanie miejsca potrafi być uciążliwe. Wyżsi pasażerowi na pewno zwrócą uwagę, że nad głowami miejsca pozostaje bardzo mało. Warto podkreślić, że ani akumulatory, ani inne wyposażenie konieczne do obsługi napędu elektrycznego nie zajmują miejsca przeznaczonego na bagaż – bagażnik ma pojemność 311 litrów, czyli dokładnie tyle ile w wersjach z tradycyjnym napędem. W pojeździe zastosowano spłaszczoną kierownicę. Jest to rozwiązanie charakterystyczne dla aut z lwem na masce, ale wciąż ma wielu przeciwników. Podnoszą oni, że wieniec kierownicy zasłania wskaźniki.

Dostęp do gniazda AC i CCS DC jest bezproblemowy

Dostęp do gniazda AC i CCS DC jest bezproblemowy

Pod maską elektrycznej 208ki mamy silnik elektryczny, który generuje 136 KM oraz 260 Nm momentu obrotowego. Zestaw baterii jest umieszczony w podłodze i obniża środek ciężkości auta. Akumulatory mają pojemność 50 kWh, co oznacza, że auto powinno przejechać około 360 kilometrów. Nasz test potwierdził, że auto jest w stanie przejechać ten dystans.

Firma GrenWay ma swoje ładowarki przed niektórymi dużymi sklepami

Firma GrenWay ma swoje ładowarki przed niektórymi dużymi sklepami

Elektryczny Peugeot jest wyposażony w gniazdo ładowania DC CCS i jest w stanie przyjąć maksymalnie do 100 kW. Oczywiście jest to wartość maksymalna i jeżeli system rozpozna temperaturę ogniw odbiegającą od optymalnego przedziału lub akumulator będzie już częściowo podładowany to tej wartości nie osiągniemy. Podczas ładowania samochód informuje nas ikonografiką na tablicy wskaźników, ile czasu jest potrzebne do tego, aby całkowicie napełnić elektronami baterie.

Warto podkreślić, że rok 2023r. będzie oznaczał wprowadzenie kolejnych zmian technologicznych. Auto ma być wyposażone w silnik z modelu e-308. W rezultacie maksymalna moc ulegnie zwiększeniu o 15% do 115 kW/156 KM, a dzięki obniżeniu średniego zużycia auto powinno mieć zwiększony zasięg o ponad 10%. Jeżeli dodamy do tego pompę ciepła współpracującą z czujnikiem wilgotności to okaże się, że małym Peugeotem przejedziemy nawet 400km na jednym ładowaniu. Oczywiście podzielimy się z czytelnikami naszymi wrażeniami jak tylko będziemy mogli przetestować auto.

Samochód dobrze informuje kierowcę o parametrach jazdy elektrycznej

Samochód dobrze informuje kierowcę o parametrach jazdy elektrycznej

Samochód dysponuje trzema trybami jazdy – eco, normal i sport. Bardziej wymagającym użytkownikom będzie brakować dodatkowych opcji, gdyż jedynym dodatkiem jest tryb B zwiększający rekuperację. Wydaje się, że zdecydowanie lepszym rozwiązaniem byłoby stosowanie manetek o kilkustopniowej gradacji.

Francuska marka proponuje klientom kilka ciekawych aplikacji i gamę usług ułatwiających codzienne użytkowanie auta. Pod nazwą „MyPeugeot” kryje się aplikacja na smartfona, umożliwiająca zdalne programowanie ładowania akumulatora lub uruchamianie ogrzewania / schładzania kabiny podczas gdy pojazd podłączony jest do źródła zasilania. Inną formą wsparcia jest możliwość takiego planowania trasy w nawigacji, by w optymalny sposób wykorzystać ładowarki znajdujące się przy niej.

Tyła auta - czy to w ujęciu dynamicznym czy statycznym - należy do najbardziej udanych w klasie B

Tyła auta – czy to w ujęciu dynamicznym czy statycznym – należy do najbardziej udanych w klasie B

Peugeot e-208 to bardzo dobra propozycja małego, bezemisyjnego pojazdu. Auto oferuje dobry zasięg, nowoczesną technlogię i miejską zwrotność. Samochód jest dobrze wykonany i bardzo atrakcyjny wizualnie. (jeżeli lubicie francuską markę to przeczytajcie też ten test: PEUGEOT e-2008; ZGRABNY, MAŁY SUV )

TAGS
Krzysztof Kowalski
Warszawa, Polska

Kocham podróżować. Odwiedziłem jakieś 100 ciekawych regionów w ponad 60 krajach, na 6 kontynentach. Jeżeli też kochasz podróże, nie lubisz niepotrzebnie wydawać pieniędzy ale mieć możliwość umyć się chociaż raz dziennie, zawsze mieć dobre value for money i chcieć zobaczyć więcej i poczuć intensywniej to ten blog jest właśnie dla Ciebie! Kontakt: kowalski@justKowalski.pl

Polub mnie na Facebooku!
>