Autoworld
Belgia

AUTOWORLD – BRUKSELSKI SALON AUT DAWNYCH

on
5 lutego 2024

Autoworld to muzeum zabytkowych samochodów w Brukseli w Belgii. Prezentuje dużą i różnorodną kolekcję ponad 250 samochodów europejskich i amerykańskich od końca XIX wieku do lat 90-tych. Godne uwagi są kolekcje pojazdów wczesnych i wyprodukowanych w Belgii. Prezentowanych jest też kilka limuzyn należących do belgijskiej rodziny królewskiej.

Hala Autoworld jest olbrzymia, a antresole tworzą dodatkowe powierzchnie wystawiennicze

Hala Autoworld jest olbrzymia, a antresole tworzą dodatkowe powierzchnie wystawiennicze

Wiele osób przychodzi do brukselskiego „Autoworld”, by poznać przykłady – nieistniejącej już – belgijskiej, narodowej motoryzacji. Dwie marki przyciągają wzrok – to Minerva i Imperia.

Minerva KK (1914)

Silnik 3,3litra, 4ro cylindrowy, 18 KM, 3biegowa skrzynia biegów, 70km/h.

Samochód miał możliwość zamontowania dwóch typów nadwozi na jednym podwoziu. Wymiana nadwozia „letniego” na „zimowe” była bardzo prosta.

Minerva SP jako pojazd strażacki (1934) prezentuje ciekawe detale

Minerva SP jako pojazd strażacki (1934) prezentuje ciekawe detale

Minerva SP pojazd strażacki (1934)

Silnik 6,2litra, 70 KM, 4biegowa skrzynia biegów, 65 km/h

Zaadaptowane nadwozie pochodzi z firmy Plas & Mestagh z Brukseli. Przez wiele lat ten wóz strażacki służył w straży pożarnej Schaerbeek, jednej z 19 gmin w Brukseli.

Minerva 8 HP (1908)

Motocykl, silnik 0,9 litra, 8 KM, 65 km/h.

Produkcja motocykli Minerva odniosła taki sukces, że na początku XX wieku produkcję samochodów wstrzymano na kilka lat. Nie tylko motocykle, ale także ich silniki cieszyły się dużym uznaniem za granicą.

Przedstawiciel belgijskiej motoryzacji - Imperia

Przedstawiciel belgijskiej motoryzacji – Imperia

Imperia TA-8 (1949)

Silnik 1,3l, 4ro cylindrowy, 45KM, 125km/h.

Firma Imperia istniała w latach 1906-1948, a pierwsze samochody budowano w Liége. W latach 1934-40 Imperia wytwarzała niemieckie Adlery z belgijskimi nadwoziami, w tym wersję z napędem na obydwie osie. Prawdopodobnie zbudowano 1000 egzemplarzy modelu TA-8. Produkcję wstrzymano na początku 1949 roku, by tworzyć auta na licencji brytyjskiego Standard Vanguard, a wkrótce potem mniejszych modeli Standard 8 i 14 oraz samochodów Triumph, w tym TR2 i TR3.

Pod jednym dachem Autoworld znajduje się wystawa stała i rotujące, wystawy czasowe

Pod jednym dachem Autoworld znajduje się wystawa stała i rotujące, wystawy czasowe

Autoworld organizuje też ciekawe wystawy czasowe. Przykładem jest ekspozycja modeli Porsche, która gościła w muzeum od 8/12/2023 do 25/02/2024.Na wystawie „Porsche. Driven by Dreams” zgromadzono 50 modeli, a wśród nich 8 generacji modelu 911 oraz kilka niezwykłych prototypów.

Eksponowane było Porsche 911 SC Safari, które w 1978r. było jednym z dwóch aut, które wystawił zespół fabryczny w Rajdzie Safari w Afryce Wschodniej. Auta były wyposażone w 3-litowe silniki, które generowały 250 koni mechanicznych napędzając tylne koła. Rajd był niezwykle wymagający. Dość powiedzieć, że spośród 72 startujących aut zaledwie 13 dotarło do mety. Martini Racing Porsche System Engineering zatrudniło do prowadzenia pojazdów dwóch wybitnych kierowców: Szweda Björna Waldegårda i Kenijczyka Vica Prestona Jr. Ich samochody miały 28-centymetrowy prześwit, skok kół odekwatny do warunków pustynnych, osłonę podwozia, wzmocnione nadwozie i zbiornik paliwa o pojemności 110 litrów. W dodatkowych zbiornikach przewożono 16 litrów wody i 20 litrów oleju. Waldegård początkowo prowadził, ale ostatecznie spadł na czwarte miejsce. Drugie miejsce zajął Preston Jr.

Jeszcze zanim pierwsze modele 959 trafiły do ​​klientów, Porsche 959 odniosło swoje pierwsze międzynarodowe zwycięstwo w Rajdzie Paryż – Dakar (edycja 1986), zajmując 1, 2 i 6 miejsca. Moc sześciocylindrowej jednostki biturbo wyskalowano na 400 KM (obniżona ze względu na złą jakość paliwa na trasie). Zastosowano elektrohydraulicznie sterowany centralny mechanizm różnicowy rozdzielający moment obrotowy pomiędzy przednią i tylną oś. Zawieszenie zostało wzmocnione podwójnymi amortyzatorami z przodu. Zastosowano korpus z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem węglowym i włóknem szklanym, co pozwoliło na uzyskanie masy 1260kg.

Porsche 911 Vision Safari zostało zaprojektowane jako hołd dla utytułowanego 911 SC Safari z 1978 r. Marka zaprojektowała go w 2012 r. Powstała wizja sportowego samochodu terenowego z podwyższonym nadwoziem, stałym tylnym spojlerem, wzmocnionymi nadkolami i masywnymi zderzaki. Ten prototyp rzadko był pokazywany publicznie, jednak to właśnie ten koncept utorował drogę specjalnemu modelowi 911 Dakar zaprezentowanemu w 2023 roku, który także jest prezentowany na wystawie.

Porsche Cayenne Cabrio - ciekawy koncept bez decyzji o produkcji

Porsche Cayenne Cabrio – ciekawy koncept bez decyzji o produkcji

Wśród concept carów warto było zwrócić uwagę na Porsche Cayenne Cabriolet Concept (2003). Porsche zastanawiało się, jak rozwijać model Cayenne. Stworzono studyjną wersję z otwartym dachem, by móc ocenić ogólny wygląd samochodu w dwóch wersjach długości nadwozia. Projekt ostatecznie porzucono, jednak w generacji 911 Targa przyjęto koncepcję dwuczęściowego dachu, który został przetestowany w prototypie Cayenne.

Porsche....cargo - proszę bardzo!

Porsche….cargo – proszę bardzo!

Innym zadziwiającym prezentowanym modelem b Porsche 924 Turbo DP w wersji….cargo. Tylko 9 egzemplarzy zostało wyprodukowanych przez niemiecką firmę „GP-Design und Plastic Motorsports”. Przedłużony dach i pionowo opadająca klapa bagażnika udowadniają, że w takiej wersji model 924 mógł mieć dużą przestrzeń ładunkową.

Nie można pominąć aut na antresoli - to Delage z 1939r.

Nie można pominąć aut na antresoli – to Delage z 1939r.

Autoworld Museum Brussels jest zlokalizowane w Parc du Cinquantenaire 11. W dni powszednie otwarte jest w godzinach 10,00 – 17,00, a w weekendy 10,00 – 18,00.

TAGS
Krzysztof Kowalski
Warszawa, Polska

Kocham podróżować. Odwiedziłem jakieś 100 ciekawych regionów w ponad 60 krajach, na 6 kontynentach. Jeżeli też kochasz podróże, nie lubisz niepotrzebnie wydawać pieniędzy ale mieć możliwość umyć się chociaż raz dziennie, zawsze mieć dobre value for money i chcieć zobaczyć więcej i poczuć intensywniej to ten blog jest właśnie dla Ciebie! Kontakt: kowalski@justKowalski.pl

Polub mnie na Facebooku!