W dobie gwałtownie zmieniającej się motoryzacji, gdzie następuje unifikacja pojazdów i skomplikowane spalinowe zespoły napędowe są zastępowane przez proste silniki elektryczne coraz więcej osób zwraca się w kierunku klasycznej motoryzacji. Najstarsze oldtimery wymagają wiele cierpliwości i są używane tylko przy specjalnych okazjach. Nowsze youngtimery mogą dawać codzienną radość z użytkowania i nie wymagają tak fachowej wiedzy. Przyjrzyjmy się niektórym z muzeów, targów i zlotów obecnych w Europie. Oto przegląd wydarzeń z Austrii, Czech, Słowacji i portugalskiej Madery.
Classic Expo w Salzburgu
Classic Expo w Salzburgu to jedno z najważniejszych wydarzeń dla kolekcjonerów i pasjonatów zabytkowych pojazdów w Europie. Targi, odbywające się w dniach 18–20 października 2024r. w miejskim Centrum Wystawowym, zgromadziły entuzjastów motoryzacji. 23,000 zwiedzających odwiedziło wystawę, uczestniczyło w aukcjach, oraz wzięło udział w licznych wydarzeniach towarzyszących.
Wśród prezentowanych samochodów królowały uznane marki, takie jak Porsche i Mercedes, ale nie zabrakło także przedstawicieli włoskiej, francuskiej czy brytyjskiej motoryzacji. Prezentowane były samochody, które stanowiły nie tylko eksponaty muzealne, ale często były również dostępne do kupienia na aukcjach, co dawało możliwość wzbogacenia własnej kolekcji o unikatowy model.
Aukcja klasycznych samochodów została organizowana w sobotę 19 października przez renomowaną firmę Humer, Granner & Co GmbH, a katalog aukcyjny zawierał ponad 100 pojazdów, w tym 16 motocykli, z najstarszymi modelami pochodzącymi z 1908 roku. Ceny zaczynały się od 2000 euro, a najdroższy sprzedany pojazd był Ferrari Dino 246 GT serii L, sprzedanym za 402 500 euro.
Na Classic Expo 2024 w Salzburgu świętowano też ważne rocznice. Pierwszą z nich była wystawa „75 lat Abartha” poświęcona włoskiej marce o austriackich korzeniach. Abarth, założony przez Karla Carlo Abartha w 1949 roku (urodzony w Wiedniu) zasłynął na świecie dzięki sportowym i wyścigowym modelom samochodów. Na wystawie było można zobaczyć nie tylko różne modele tej marki, ale także wystawę fotograficzną, która pozwoliła lepiej zrozumieć historię i dziedzictwo tego producenta.
Drugą rocznicą było „60 lat Mercedesa Benz 600” – luksusowego samochodu produkowanego przez Daimler-Benz w latach 60. i 70. XX wieku. Mercedes-Benz 600 to prawdziwa ikona luksusu, znana z innowacyjnych rozwiązań technicznych, takich jak zawieszenie pneumatyczne, automatyczna skrzynia biegów czy komfortowe wyposażenie wnętrza. Wiele z nich zostało opatentowanych. Warto dodać, że wyprodukowano jedynie 2677 egzemplarzy tego modelu, co czyni go jednym z najbardziej poszukiwanych klasyków na świecie.
Trzecią wystawą jubileuszową było „50 lat Porsche 911 Turbo”. Porsche 911 z turbosprężarką zdefiniowało pojęcie sportowej wydajności i doskonałego designu. Wystawa poświęcona tej legendzie motoryzacji pozwoliła zgłębić fascynującą historię tego modelu, który od momentu swojego debiutu w 1974 roku do dziś pozostaje jednym z najbardziej pożądanych samochodów sportowych.
Classic Expo to nie tylko okazja do podziwiania samochodów, ale także idealne miejsce do zakupu unikalnych części i akcesoriów. W dwóch halach wystawowych można było znaleźć bogatą ofertę oryginalnych części zamiennych, literatury motoryzacyjnej oraz innych gadżetów związanych z klasyczną motoryzacją. Kolekcjonerzy mogli zdobyć rzadkie plakaty, emblematy i instrukcje obsługi, które są prawdziwymi perełkami dla każdego, kto pasjonuje się historią motoryzacji.
Wśród bogatego programu wydarzeń towarzyszących warto odnotować wykłady i prezentacje ekspertów z różnych dziedzin związanych z klasyczną motoryzacją. Uczestnicy mogli poznać tajniki pielęgnacji i konserwacji zabytkowych pojazdów, a także dowiedzieć się, jak odpowiednio przygotować je na zimę. Ciekawą prezentacją było omówienie wyzwań związanych z renowacją pojazdów uszkodzonych w wyniku pożarów i powodzi. Dyskusje dotyczyły także warunków prawnych określających zasady importu pojazdów historycznych oraz ich klasyfikacji, a także temat oceny oryginalności części i elementów pojazdów.
Classic Expo w Salzburgu to wydarzenie, które na stałe wpisało się w kalendarz miłośników klasycznych samochodów. To miejsce, gdzie pasjonaci motoryzacji mogą nie tylko podziwiać zabytkowe pojazdy, ale również spotkać się z ekspertami, wymienić doświadczeniami oraz wzbogacić swoją kolekcję o unikatowe modele i akcesoria. Wydarzenie to łączy w sobie fascynację technologią, historią i estetyką motoryzacji, oferując uczestnikom niezapomniane wrażenia i możliwość obcowania z najbardziej ikonicznymi pojazdami świata.
Czeskie „Muzeum veteránů Nová Bystřice”
Ekspozycja, działająca pod nazwą „Muzeum veteránů Nová Bystřice”, to prawdziwa uczta dla tych którym bliska jest amerykańska motoryzacja. Placówka zabiera nas w podróż po stuletniej historii mobilności w USA.
Mała miejscowość położona w urokliwym regionie Południowych Czech, tuż przy granicy z Austrią, jest domem dla największego muzeum amerykańskich klasyków w całym kraju. W olbrzymiej hali wygospodarowano kilka sal, które poświęcone są różnym etapom rozwoju motoryzacji zza Oceanu. Organizatorzy ekspozycji zadbali o to, by dekoracje – w szczególności neonowe oświetlenie – podkreślały dekady, z których pochodzą pojazdy.
Koncepcja muzeum przypomina spacer w czasie, gdzie każda sala nawiązuje do pewnego okresu minionego wieku. Wśród kolekcji nie mogło zabraknąć legendarnego Ford’a Model T (egzemplarz z 1912r.) oraz przedstawicieli innych marek, zarówno tych których już dawno nie ma jak i tych, które wciąż prężnie się rozwijają.
Wzrok przyciąga ekspozycja modeli Lincoln, która uważana jest przez ekspertów za największą publicznie dostępną kolekcję pojazdów tej marki w Europie. Większość eksponowanych Lincolnów pochodzi z lat 1922 – 1937. Zwykle są to auta wyposażone w silniki 8mio lub 12to cylindrowe o pojemności ok. 6 litrów. Ich moc waha się między 90 a 150KM.
Wyjątkowym eksponatem muzeum jest Lincoln K z 1938r, który jest jedynym, jaki kiedykolwiek wyprodukowano. Niepowtarzalny egzemplarz został stworzony na specjalne życzenie jednej z przedstawicielek arystokracji.
Centralną część ekspozycji zajmuje rodzina pojazdów z okresu przedwojennego, wśród których są pojazdy sygnowane logo „Imperial”. Tak nazywano luksusową markę, wydzieloną z Chryslera, z którą kojarzony jest projektant Virgil Exner. Te samochody są wciąż uważane za pełne piękna, ponadczasowego designu, oryginalności i przyciągających wzrok kształtów. Niewiele innych marek dotrzymywało kroku ciągłym innowacjom wprowadzanym przez „Imperial”.
Kolejna sala przypomina Manhattan z lat sześćdziesiątych. Chrom, masywne silniki i stylistyka tyłu nadwozia przypominająca stateczniki rakietowe. Pojazdy odpowiadały ówczesnym czasom; czasom dobrobytu, bogactwa i ekstrawagancji, gdy przyszłość widziano przez różowe okulary. Większość z pojazdów jest w idealnym stanie, ale część z nich prezentowana jest w kondycji, która pokazuje upływ czasu. Jest to zabieg celowy, by wymownie podkreślić jakiej cierpliwości i nakładu pracy wymaga renowacja cennego klasyka.
Oddzielną część muzeum poświęcono samochodom-aktorom znanych filmów. Tu prezentowane są modele: Pontiac Trans Am, Chevrolet Camaro czy Ford Mustang.
Jeżeli planujecie wyjazd do Republiki Czeskiej by podziwiać klasycznie samochody to ni możecie też pominąć Muzeum Tatry
Słowackie „Piešťanské zlaté stuhy”
Pierwsza impreza z cyklu Concours d´Elegance odbyła się w największym słowackim uzdrowisku Pieszczany w 1932 roku. Tak rozpoczęła się tradycja, która trwa, z przerwami, aż do dziś. Tegoroczna edycja zgromadziła wiele wyjątkowych pojazdów.
15 maja 1932 r. witano uczestników z Czech, Moraw, Polski, Austrii, Niemiec, Rumunii, Jugosławii i Słowacji. W roku 1932, prócz ekspozycji aut, zorganizowano przejazd pojazdów – z Bratysławy albo z Żyliny, w zależności od kierunku, z którego przybył uczestnik. Ostatnią przedwojenną imprezę organizowano w czerwcu 1937r., a jej powojenne odrodzenie nastąpiło w 1987r. W tym roku odbyła się 31. edycja konkursu elegancji „Złote wstążki”, która zgromadziła 67 pojazdów z kilku krajów na pięknej uzdrowiskowej wyspie, która słynie z leczniczych wód.
Ekspozycja w roku 2024 była podzielona na dwa sektory, gdzie prezentowane były oldtimery i youngtimery. Pierwszy dzień był poświęcony dynamicznym prezentacjom i możliwości przejazdu po zróżnicowanej trasie wokół Pieszczan. Pojazdy wyprodukowane do 1918 roku miały do pokonania 60 km, a te nowsze 150 km. Kulminacją imprezy była wieczorna moderowana parada „Concours d’Elegance” przed hotelem Thermia Palace, który jest uznawany za jeden z najelegantszych w całej Słowacji.
Na imprezie pojawiło się wiele ciekawych pojazdów. Nie zabrakło takich, które zawsze wzbudzają emocje i entuzjazm publiczności, jak Mercedesy „pagoda”, Porsche 911 czy Ferrari. Były także takie, których wyjątkowość polegała nie tyle na designie czy liczbie cylindrów i mocy silników, ale na unikalności, bądź nietuzinkowej historii. Do takich z pewnością można było zaliczyć Citroena B14 (jedyny na Słowacji) oraz Fiata 1/9 z 1978r. , który wyszedł spod ręki studia stylistycznego „Bertone”. Gromkimi oklaskami publiczność nagrodziła właściciela BMW 320, gdy okazało się, że pojazd ma wciąż oryginalny, czerwony lakier. Auto zjechało z taśmy produkcyjnej w 1937r. czyli jego powłoka lakiernicza ma już 87 lat.
Nie mogło zabraknąć pojazdów wyprodukowanych w dawnej Czechosłowacji. Wzrok przyciągała czarna Tatra 603 z trzema reflektorami w przednim pasie nadwozia. Były też piękne, siostrzane Skody Felicia, w tym jedna cabrio oraz powszechne kiedyś w krajach socjalistycznych sedany 100L i 110LS z lat 70tych. Wśród Skód był też potężnych rozmiarów wóz strażacki 706 RTHP z 1966r.
Francuską motoryzację reprezentował Citroen CX2000 z 1974r. i dwa lata starszy Citroen Mehari, z otwartym nadwoziem i dwucylindrowym silnikiem 0,6l.
Jeżeli chcecie poczytać więcej o uzdrowisku Pieszczany to kliknijcie w ten link.
Portugalski zlot Madeira Classic Car Revival
Impreza na Maderze to tradycyjnie największa prezentacja aut zabytkowych w całej Portugalii. Cyklicznie organizowany zlot składała się z dnia statycznej ekspozycji i dnia prób dynamicznych.
Jakich aut możemy się spodziewać na „wyspie wiecznej wiosny”?
Wyjątkowym pojazdem będzie portugalska Dima. Tylko jeden zdolny do poruszania się egzemplarz przetrwał do naszych czasów. Auto na co dzień znajduje się w prywatnej, zamkniętej kolekcji koło Porto. Twórcą pojazdu jest Dioniso Mateus, który wyposażył go w silnik o pojemności 1,1 litra, pochodzący od Fiata (do wyścigów przygotował go Stanguellini).
Innym rzadko widzianym pojazdem będzie Mercedes-Benz 300 SL z 1955r. Auto wyposażono w 6cio cylindrowy silnik o pojemności 2996cm2, który generował 240 koni mechanicznych i charakterystycznie otwierane – do góry – drzwi. W Portugalii sprzedano 18 takich egzemplarzy.
Wśród nielicznych amerykańskich krążowników szos na wyspie jest Linkoln Continenetal Mark V. Wyróżnia się nie tylko wyglądem, ale także pełną dokumentacją techniczną i dokumentami pochodzenia oraz…..żółtymi tablicami rejestracyjnymi z Gdańska. Przybył na piękną Maderę wraz z polską rodziną, która tutaj mieszka. Pojazd zdobywa nagrody, zwykle za zachowaną oryginalność fabrycznej kompletacji.
Na zlocie prezentowany jest także Datsun 240 Z w kolorze „safari gold” z 1971r. Pod długą maską dwuosobowego coupe o klasycznych proporcjach samochodu sportowego znajdował się sześciocylindrowy silnik rzędowy o pojemności 2,4 litra. Ten model rozwijł moc około 150 koni mechanicznych, lecz w późniejszych wersjach moc nieco zwiększono.
Corocznie wypatrywanym przedstawicielem francuskiej motoryzacji jest Peugeot 504 coupé. Twórcą nadwozi coupé i cabrio była znana pracownia designu „Pininfarina”, która z dumą umieściła swoje logo w widocznym miejscu nadwozia. Prezentowane na Maderze auto pochodzi z 1974r. kiedy to pod maską montowano zarówno silniki 4ro cylindrowe, jak i widlaste jednostki 6cio cylindrowe.
Niemiecki auta zwykle przyciągają wielu widzów. BMW 2800 było produkowane przez niemieckiego producenta w latach 1968-1977. Na owe czasy był to luksusowy sedan, należący do serii „New Six”. BMW 2800 był wyposażony w sześciocylindrowy silnik rzędowy o pojemności 2,8 litra. W zależności od wersji i roku produkcji, moc silnika wynosiła od 170 do 190KM.
Podczas każdej edycji nie może zabraknąć Włochów, a szczególnie marki Abarth. Wypatrujmy modelu Abarth Scorpione SS gdyż jest to rzadki samochód sportowy, który był produkowany przez krótki okres, w latach 1974-1976. Firma Abarth tworzyła go bazując na modelu Fiat 124 Sport Spider. Z zewnątrz Abarth Scorpione SS wyróżnia się agresywnym i sportowym wyglądem, a pod maską kryje silnik o pojemności 1,8 litra (moc, po modyfikacjach, to 128KM)
Główna część wystawy zawsze zajmuje dużą przestrzeń nad samym brzegiem morza, ale jest jeden pojazd, który zajmuje wyjątkowe miejsce – stoi naprzeciw wejścia do katedry. Papamobile zbudowany na bazie portugalskiego pojazdu użytkowego UMM miał podwyższone nadwozie i specjalnie zaprojektowany, przeszklony i klimatyzowany podest. Był on wykorzystywany przy wizycie Jana Pawła II na wyspie 12 maja 1991 roku.
Czy bliższe są nam nostalgiczne oldtimery, czy praktyczniejsze youngtimery warto podczas naszych wypraw po świecie zorientować się czy aby podczas naszego pobytu nie dzieje się coś ciekawego. Zloty i wystawy organizowane są świetną okazją do poznania piękna minionej motoryzacji.