Mercedes EQA
e-Travel

MERCEDES EQA – e-SUV Z GWIAZDĄ

on
14 października 2021

Elektryczny kompaktowy SUV EQA należy do submarki „EQ”, będącej częścią marki-matki Mercedes-Benz. Modele sygnowane EQ coraz częściej będziemy widywać na europejskich drogach, a test EQC400 4MATIC został opisany tutaj

EQA ma opływowy kształt i asymetrycznie zamontowaną kamerę.

EQA ma opływowy kształt i asymetrycznie zamontowaną kamerę.

Elektryczny zespół napędowy EQA 250 to zintegrowany, zwarty moduł zamontowany przy przedniej osi. Podczas hamowania silniki elektryczne stają się alternatorami i generują energię elektryczną (rekuperacja) na potrzeby ładowania akumulatora 66kWh. Bateria składa się z pięciu modułów i znajduje pod kabiną pasażerską, pośrodku pojazdu. Nieco poniżej spodu akumulatora przebiegają dolne krawędzie osłon progów. Prześwit EQA wynosi 20 cm. Akumulator ma konstrukcję „dwupoziomową”. Przed potencjalnym uszkodzeniem z zewnątrz chroni go aluminiowa obudowa, jak również sama struktura nadwozia. Obudowa stanowi element konstrukcji pojazdu, a tym samym jest integralną częścią przenoszącą energię w razie zderzenia. W utrzymaniu optymalnego zakresu temperatur pomaga znajdująca się pod baterią płyta chłodząca, która może ją podgrzać lub schłodzić.

Mercedes oferuje wiele kolorów ambientowego oświetlenia wnętrza, w tym dysz nawiewu powietrza.

Mercedes oferuje wiele kolorów ambientowego oświetlenia wnętrza, w tym dysz nawiewu powietrza.

Co ciekawe, to przy korzystaniu z inteligentnej nawigacji akumulator zostanie podgrzany lub schłodzony podczas jazdy – tak, aby znajdował się w idealnym oknie temperaturowym podczas „tankowania” przy szybkich ładowarkach DC. Warto dodać, że EQA może był ładowany mocą do 100 kW, a takich ładowarek pojawia się w Polsce zaraz więcej. Gdyby akumulator nie został przygotowany do procesu ładowania nie byłby ładowany optymalnie. Standardem już jest, że akumulator i inne podzespoły układu elektrycznego są objęte rozszerzoną gwarancję. Nie inaczej jest w przypadku Mercedesa; u niemieckiej marki gwarancja obejmuje 8 lat lub do osiągnięcia przebiegu 160 000 km.

Mercedes planuje w przyszłości mocniejsze warianty, które zostaną wyposażone w dodatkowy elektryczny zespół napędowy przy tylnej osi. Pewnie wtedy otrzymają sygnaturę „4matic”.

Kierowca może wybierać między różnymi wariantami wyświetlania informacji - od formy klasycznej do futurystycznej.

Kierowca może wybierać między różnymi wariantami wyświetlania informacji – od formy klasycznej do futurystycznej.

Ładowarka pokładowa zapewnia wygodny sposób ładowania przy użyciu prądu przemiennego (AC) z mocą do 11 kW – jest to dobry wynik; niewiele samochodów elektrycznych oferuje ładowarki o większej mocy.

EQA dysponuje również zaawansowanym systemem zarządzania ciepłem z pompą ciepła w standardzie. Postojowa klimatyzacja może być uruchomiona przed rozpoczęciem jazdy – przez system operacyjny MBUX lub za pomocą aplikacji „Mercedes me”. Najlepiej z klimatyzacji postojowej korzystać podczas ładowania – energia pochodzi wtedy z prądu ładowania i nie wpływa na zasięg.

Mercedes EQA zapewnia komfortowe miejsce pracy kierowcy

Mercedes EQA zapewnia komfortowe miejsce pracy kierowcy

W trybie ECO system przełącza się na powolniejszą reaktywności dodatkowych odbiorników, zmniejszając zużycie prądu i zwiększając zasięg. Podstawowe tryby jazdy przełącza się manetką przy kolumnie kierownicy.

Mercedes EQA ma współczynnik powietrza Cd od 0,28, EQA i dorównuje dobremu wynikowi osiągniętemu przez jego „brata” – GLA. Można by się spodziewać nieco lepszego wyniku ponieważ przód auta jest pozbawiony, zaburzającego opływ powietrza, wlotu chłodnicy. Z drugiej strony EQA ma większe koła, które mogą dawać nieco większy opór aerodynamiczny.

Nabywcy w 100% elektrycznych modeli Mercedes-EQ oraz hybryd plug-in Mercedes-Benz mogą korzystać z usługi „Mercedes me Charge”, która znacząco ułatwia ładowanie pojazdu na publicznych stacjach AC i DC. W ramach „Mercedes me Charge” użytkownik pojazdu ma do dyspozycji kartę, która zapewnia dostęp do ponad 500 punktów ładowania w Polsce oraz niemal 200 tysięcy takich punktów w całej Europie.

Wiele funkcji EQA obsługujemy gładzikiem

Wiele funkcji EQA obsługujemy gładzikiem

Usługa „Mercedes me Charge” obejmuje też zintegrowaną funkcję płatności – z końcem miesiąca rozliczeniowego właściciel otrzymuje jedną zbiorczą fakturę ze szczegółowym wykazem poszczególnych ładowań.Wyszukiwanie stacji ładowania jest możliwe za pomocą wbudowanej nawigacji. Wyszukiwarka jest w stanie podać szczegóły stacji (m.in. moc ładowania), a nawet informacje na temat jej zajętości oraz ceny prądu.

W ramach promocji roczna subskrypcja usługi Mercedes me Charge jest bezpłatnie oferowana nabywcom EQA (właściciele EQC oraz EQS w cenie pojazdu otrzymują 3-letnią subskrypcję)

EQA to kolejny udany model z gamy zelektryfikowanych modeli EQ Mercedesa

EQA to kolejny udany model z gamy zelektryfikowanych modeli EQ Mercedesa

Standardowe wyposażenie EQA obejmuje m.in. reflektory LED, elektrycznie sterowaną pokrywę bagażnika, aluminiowe relingi dachowe, 18-calowe obręcze z lekkich stopów, tapicerkę częściowo wykonaną z syntetycznej skóry ARTICO, wielofunkcyjną kierownicę obszytą skórą, czujnik deszczu, aktywnego asystenta pasa ruchu, układ antykolizyjny, klimatyzację automatyczną, kamerę cofania, komfortowe fotele z regulacją podparcia lędźwiowego, inteligentną nawigację, nastrojowe oświetlenie w 64 odcieniach do wyboru oraz pokładową ładowarkę AC o mocy 11 kW.

Spodziewamy się, że wkrótce do testowanej wersji Mercedesa EQA dołączą kolejne. Bedą to EQA 300 4MATIC (228 KM, 390 Nm) i EQA 350 4MATIC (292 KM, 520 Nm)

Dane techniczne :

EQA 250
Napęd na przednie koła
Silnik elektryczny (przednia oś) asynchroniczny
Moc maksymalna kW 140
Moment obrotowy Nm 375
Przyspieszenie 0-100 km/h s 8,9
Prędkość maksymalna km/h 160
Pojemność akumulatora, użyteczna (NEDC) kWh 66,5
Zużycie prądu w cyklu łączonym (NEDC) kWh/100 km 15,7
Zasięg (NEDC) km 486
Zużycie prądu w cyklu łącz. (WLTP, wstępnie) kWh/100 km 17,7
Zasięg (WLTP, wstępnie) km 426
Czas ładowania z wallboxa/na stacji AC (11 kW) h 5:45
Czas ładowania na stacji DC (100 kW) min 30

 

TAGS
Krzysztof Kowalski
Warszawa, Polska

Kocham podróżować. Odwiedziłem jakieś 100 ciekawych regionów w ponad 60 krajach, na 6 kontynentach. Jeżeli też kochasz podróże, nie lubisz niepotrzebnie wydawać pieniędzy ale mieć możliwość umyć się chociaż raz dziennie, zawsze mieć dobre value for money i chcieć zobaczyć więcej i poczuć intensywniej to ten blog jest właśnie dla Ciebie! Kontakt: kowalski@justKowalski.pl

Polub mnie na Facebooku!
>