Mercedes EQC
e-Travel

EQC400 4MATIC – MERCEDES WŚRÓD ELEKTRYKÓW

dnia
13 maja 2020
Pierwszy, w pełni elektryczny Mercedes bardzo mi się spodobał. To auto konkurujące w najwyższych obszarach rynku samochodów elektrycznych. W Polsce tylko bezemisyjne Audi i Jaguar mogą próbować z nim konkurować.
Mercedes EQC to pełnokrwisty elektryk

Mercedes EQC to pełnokrwisty elektryk

EQC to prawdziwy Mercedes z wyśmienicie wykonanym, stylowym wnętrzem, to jakość i wygoda. O tym, że należy do rodziny z gwiazdą świadczy także to, że ustawienia trybów automatycznej skrzyni biegów dokonujemy przełącznikiem przy kolumnie kierownicy. EQC bazuje na płycie podłogowej GLC, jednak wspólnych części jest tylko ok. 15 proc. Podobnie jak jego główni rywale (Audi e-tron i Jaguar I-Pace), Mercedes dostał 2 silniki elektryczne, z których każdy napędza inną oś. Akumulator o pojemności 80 kWh według cyklu pomiarowego WLTP ma zapewniać zasięg do 417 km. Szkoda, że nie zwiększono pojemności jeszcze o 20 kWh; wtedy auto pokonałoby w tej kategorii i Audi (95 kWh) i Jaguara (90kWh) i zrównało się z Teslą S (100kWh). Dopełnieniem układu napędowego jest standardowo instalowana ładowarka pokładowa o mocy 7,4 kW AC i 110 kW DC.

Mercedes ma charakterystyczne, eleganckie nadwozie

Mercedes ma charakterystyczne, eleganckie nadwozie

Zabrzmi to obrazoburczo ale za każdym razem, gdy spoglądałem na Mercedesa to jego linia nadwozia przypominała mi nieco zapomnianego…….Fiata Croma. Kiedy się pojawił nie był podobny do żadnego innego pojazdu ze swoim wydłużonym nadwoziem i wysoko poprowadzoną linią dachu. Patrząc na EQC jedni zobaczą “wydłużonego SUV’a”, a inni właśnie “podwyższone kombi”. Na pewno design zewnętrzny może się podobać. W nowoczesnym nadwoziu poprowadzono pasy świetlne z przodu i z tyłu, płynność lini podkreśla brak relingów na dachu. Gdy otworzymy drzwi ukazuje nam się świetnie wykonane wnętrze. Niestety, by się tam dostać trzeba pokonać 25 cm próg, który jest zintegrowany ze stopniem bocznym. Z tyłu otwór drzwi jest także dość mały.

Auto, które oddano mi do dyspozycji to wersja specjalna “Edition 1886”, którą można rozpoznać po niepowtarzalnej kombinacji czarnego przodu i 20-calowych obręczy kół ze stopu metali lekkich. Nie mogło zabraknąć plakietki „1886”. Dodatkowo pojawia się osłona chłodnicy Black-Panel z płytkami i obramowaniem w kolorze czarnym, lakier srebrny metalik hightech i stopnie w stylizacji aluminiowej z gumowymi nakładkami.

Pod elegancką szklaną taflą kokpitu szerokoekranowego połączono cyfrowy wyświetlacz tablicy wskaźników oraz wyświetlacz multimedialny, Rozmieszczenie zawartości ekranów można indywidualnie dopasowywać; obsługa ekranów odbywa się w sposób dotykowy lub za pomocą komend głosowych.

Mercedesa EQC możemy ładować wtyczką Type 2 (AC) lub CCS Combo (DC)

Mercedesa EQC możemy ładować wtyczką Type 2 (AC) lub CCS Combo (DC)

Auto dysponuje kilkoma trybami pracy układu napędowego. Co może nieco rozczarowywać to fakt, że przy zmianie trybu jazdy (każdy będzie miał inny pobór energii) wskazania zasięgu nie są aktualizowane.  Manetkami reguluje się poziom rekuperacji: od D+, które oznacza jazdę “na luzie”, bez odzysku energii poprzez D, a kończąc na D– oznaczający gwałtowne wytracanie prędkości. Czasami poziom rekuperacji ustawiany jest domyślnie dla danego programu jazdy, a takich programów jest kilka. W przypadku ECO priorytet stanowi wysoka efektywność i niskie zużycie energii. W przypadku programu COMFORT auto ma ustawienia standardowe. W trybie SPORT program jazdy dąży do uzyskania najlepszych reakcji oraz najwyższych osiągów dynamicznych.

Czego można się spodziewać to tryb ECO będzie najbardziej oszczędny. W tym algorytmie jazdy samochód analizuje, czy z przodu nie ma samochodu jadącego wolniej, występuje ograniczenie prędkości lub droga biegnie w dół (konieczne jest włączenie nawigacji). Odpowiednio do sytuacji auto zaleca kierowcy zdjęcie nogi z pedału gazu i dodatkowo zarządza poziomem rekuperacji. System określa, czy pojazd po zwolnieniu pedału gazu w idealnej sytuacji powinien się dalej toczyć z możliwie niewielkimi oporami jazdy, czy zwalniać, odzyskując przy tym energię do akumulatora.

Tablica wskaźników Mercedesa EQC 4matic

Tablica wskaźników Mercedesa EQC 4matic

Auto wyposażone jest w kilka przydatnych i zaawansowanych funkcji. Funkcja aktywnego monitorowania zasięgu ciągle sprawdza, czy możliwe jest dotarcie do celu przy aktualnym poziomie naładowania akumulatora. Jeśli jest on zbyt niski i system nie odnajduje alternatywnej trasy, pedał gazu pokazuje w programie jazdy MAX RANGE punkt oporu. Jeśli kontynuujesz jazdę ze zmniejszoną prędkością, dotrzesz do celu. Elektronika wykorzystuje m.in. dane z nawigacji, uwzględnia topografię terenu, ograniczenia prędkości i tryb jazdy. Płynnie zwalnia przed rondami, inteligentnie hamuje silnikami elektrycznymi na zjazdach, doładowując akumulator – kierowcy pozostaje delikatne skręcanie kierownicą. Cześć z tych funkcjonalności może wykorzystywać tempomat; jeżeli ustawimy go na prędkość drogi ekspresowej to wciąż będzie zwalniał przy zbliżaniu się do skrzyżowań (sprawdziłem to na trasie Warszawa – Modlin).

W trybie DC auto może pobierać nawet 110kW; niestety w Polsce na razie trudno przekroczyć 50kW

W trybie DC auto może pobierać nawet 110kW; niestety w Polsce na razie trudno przekroczyć 50kW

EQC katapultuje się do 100 km/h w 5,1 s. To zasługa dwóch silników o łącznej mocy 408 KM (300 kW). Obie jednostki mają identyczne maksimum. Rozwijają po 150 kW. Różni je jednak charakterystyka. Silnik napędzający przednie koła służy wydajnej, spokojnej jeździe. Dopiero gdy pedał przyspieszenia dociśniemy mocniej, uruchamia się również tylna jednostka. 4MATIC rozdziela płynnie napęd pomiędzy osią przednią i osią tylną – od 0 do 100 procent – ponieważ oba silniki elektryczne mogą być sterowane niezależnie od siebie. W przypadku utraty przyczepności na jednej osi dostępny jest wyższy moment obrotowy na drugiej. Pamiętajmy, że ten SUV waży 2,5 tony, gdzie 652 kg to akumulatory.

Panel przodu auta to fortepianowa czerń i kosmiczny "ortalion". Do tego flakon perfum odświeżających powietrze

Panel przodu auta to fortepianowa czerń i kosmiczny “ortalion”. Do tego flakon perfum odświeżających powietrze

Ten pierwszy elektryczny Mercedes jest pojazdem bardzo udanym. EQC jest świetnie wykonany i nowoczesny. Komfort podróży jest bardzo wysoki, a zasięg pozwala na planowanie międzymiastowych tras, z krótkimi międzyładowaniami. Mnogość zsynchronizowanych systemów może optymalizować zużycie prądu i dostosuje parametry auta do oczekiwań kierowcy.

TAGS
Krzysztof Kowalski
Warszawa, Polska

Kocham podróżować. Odwiedziłem jakieś 100 ciekawych regionów w ponad 60 krajach, na 6 kontynentach. Jeżeli też kochasz podróże, nie lubisz niepotrzebnie wydawać pieniędzy ale mieć możliwość umyć się chociaż raz dziennie, zawsze mieć dobre value for money i chcieć zobaczyć więcej i poczuć intensywniej to ten blog jest właśnie dla Ciebie! Kontakt: kowalski@justKowalski.pl

Polub mnie na Facebooku!
iVisa
Szybkie zawieranie ubezpieczeń