Dacia Sandero
e-Travel

DACIA SANDERO TCe 100 LPG – NIETYPOWA HYBRYDA Z ZASIĘGIEM 1300km

dnia
10 kwietnia 2021
Dacia Sandero z fabryczną instalacja LPG potrafi wielokrotnie zaskoczyć. Rumuńska marka konsekwentnie buduje samochody budżetowe. Wersja TCe 100 LPG  ma nietypowy napęd i bogate wyposażenie, lecz oszczędności widać na każdym kroku.
Dacia Sandero ma dobre proporcje i ciekawie skomponowany pas przedni

Dacia Sandero ma dobre proporcje i ciekawie skomponowany pas przedni

Sandero wygląda bardzo dobrze, z generacji na generację poprawia się jej wygląd. Widać znacznie lepsze proporcje, uzyskane dzięki zwiększonej długości i szerokości. Ciekawego wyglądu dopełniają elegancko narysowane światła przednie i tylne z ledowymi segmentami.

Testowana Dacia Sandero miała wszystko czego oczekujemy w nowoczesnym samochodzie: 6cio przełożeniowa skrzynia biegów pozwalająca na utrzymanie obrotów na niskim poziomie podczas jazdy autostradowej, kamera cofania, automatyczna klimatyzacja, elektrycznie sterowane wszystkie szyby, czujniki cofania z przodu i z tyłu, tempomat, system zbliżeniowego zamykania i otwierania samochodu, powielanie ekranu smartfona poprzez Apple Car play. Warto podkreślić, że mimo tej funkcji zamontowano w aucie praktyczny uchwyt na telefon, dający możliwość wyboru położenia w pionie lub poziomie.

Tradycyjne i nowoczesne wsparcie dla smartfona - jest i uchwyt, i system Apple Car Play

Tradycyjne i nowoczesne wsparcie dla smartfona – jest i uchwyt, i system Apple Car Play

Auto jest funkcjonalne – widać, że wszystkie schowki są na miejscu i łącznie mają ponad 20 l pojemności, a obok lewego kolana pasażera z przodu jest składany haczyk na zakupy. Bagażnik ma katalogowo tylko 328 l pojemności, ale jest bardzo ustawny.

Z drugiej strony zauważamy, że na każdym kroku czyniono oszczędności; stosowane są twarde plastiki, a siedzenie kierowcy ma ograniczoną możliwość regulacji. Przednie fotele są też wyjątkowo miękkie, co może powodować dyskomfort podczas dłuższych podróży, aczkolwiek warto podreślić obecność podłokietnika dla kierowcy. Zastosowano także tanie obicia tapicerskie, a pasy bezpieczeństwa nie mają możliwości regulacji mocowania. W redukcji kosztów Dacia była bardzo konsekwentna; zrezygnowano nawet z oznaczenia kolorem czerwonym zakresu niebezpiecznych obrotów na bardzo tradycyjnej tablicy wskaźników co pozwoliło pewnie na zaoszczędzenie kilku eurocentów na sztuce.

Kierowca Dacii ma przed sobą prostą tablicę wskaźników

Kierowca Dacii ma przed sobą prostą tablicę wskaźników

W tym aucie dużo elementów pochodzi z innych marek. Jako, że Dacia należy do koncernu Renault, będącego w aliansie z Nissanem i tworzy wspólne technologie z Mercedesem więc naturalnym jest, że rozwiązania tych wszystkich marek będą stosowane w rumuńskim aucie. Od razu widać, że ergonomiczne pokrętła nawiewów i klimatyzacja są zapożyczone z Clio.

Dacia SanderoTCe 100 LPG jest nietypową "hybrydą": benzyna i LPG

Dacia SanderoTCe 100 LPG jest nietypową “hybrydą”: benzyna i LPG

Dacia SanderoTCe 100 LPG jest “hybrydą”, gdyż wyjeżdżając z salonu mamy auto, które jest dostosowane do korzystania z dwóch typów napędu. Jest to benzyna i gaz LPG. Za instalację tego drugiego odpowiada firma Landi Renzo. Jazda na benzynie i na LPG niczym się nie różni, aczkolwiek pamiętajmy, że rozruch zimnego silnika zawsze odbywa się na benzynie. Jak przełączać napędy? To jest bardzo proste. Po lewej stronie, poniżej kierownicy mamy przycisk oznaczony “LPG”. Po jego wciśnięciu przez pewien czas miga zielona dioda. Gdy startujemy silnik po chłodnej nocy miganie zniknie po kilku minutach, gdy silnik jest rozgrzany to po kilku sekundach. Gdy dioda świeci stałym światłem na zielono wiemy, że jedziemy na gazie. Podczas jazdy nie ma odczucia przerywania ciągłości napędu – przełączanie następuje bardzo płynnie.

Kolejną ciekawostką tego auta jest….brak rury wydechowej, która zwykle kończy się na wysokości tylnego zderzaka. W tym aucie końcówka układu wydechowego umieszczona jest mniej więcej na wysokości tylnej kanapy.

Wlewy zbiornika paliwa i LPG znajdują się w tym samym miejscu

Wlewy zbiornika paliwa i LPG znajdują się w tym samym miejscu

Połączone zasięgi obu typów napędu dają nam imponujące 1300 km do przejechania, gdy oba zbiorniki są pełne. Przejechałem 950 km tym autem, z czego mniej więcej połowę w mieście, a połowę w trasie. Z tego 500 km na benzynie, a 450 na LPG. Oba systemy zasilania mają autonomiczne sposoby “raportowania” statystyki jazdy. Gdy jedziemy na benzynie to na tablicy wskaźników widzimy zasięg, średnie zużycie i przejechane kilometry właśnie na benzynie. Gdy przełączymy na gaz te same statystyki będą odnosić się do jazdy na LPG. Mając przejechane 500 km na benzynie pozostało mi paliwa na kolejne 300km. W przypadku gazu przejeżdzając 450 km stan LPG był już na wyczerpaniu; mogłem jechać na nim jeszcze tylko przez 50 km. Tak czy inaczej, po przejechaniu 950 km zostało mi zasięgu na dodatkowe 350 km. Imponujące!

Do niektórych garaży auta z LPG nie wjadą. Dlaczego?

Do niektórych garaży auta z LPG nie wjadą. Dlaczego?

A jak z kosztami? Gaz jest tańszy, ale auto więcej go zużywa. Przy zużyciu 8,9 l/100km i cenie LPG za litr 2,57PLN koszt przejechania 100 km wynosi 22,90PLN. W przypadku paliwa – zużycie 6,4l/100 przy cenie 5,38PLN/litr – przejechanie jednej setki kilometrów będzie kosztować sporo więcej bo 34,40 PLN. Oszczędności są!

Nie dawało mi to spokoju i mając całkowity koszt przejazdu rzeczonych 950 kilometrów (suma kosztów zużytej benzyny i LPG) obliczyłem ile litrów benzyny kupiłbym za tą kwotę. Po podzieleniu przez przejechane kilometry wyszło mi hipotetyczne zużycie wyrażone w paliwie na poziomie 5,4 l/ 100km.

Dacia Sandero sprawdzi się w mieście i na trasie

Dacia Sandero sprawdzi się w mieście i na trasie

Czy “budżetowy” to gorszy? Dacia Sandero TCe 100 LPG udowadnia, że można iść własną drogą i oferować ciekawy produkt, dobrze wyglądający i sprawiający solidne wrażenie. Jeżeli do tego dodamy funkcjonalne nadwozie, niską cenę, tanią eksploatację i duży zasięg to mamy niezwykle ciekawą propozycję dla szerokiej grupy klientów.

 

TAGS
Krzysztof Kowalski
Warszawa, Polska

Kocham podróżować. Odwiedziłem jakieś 100 ciekawych regionów w ponad 60 krajach, na 6 kontynentach. Jeżeli też kochasz podróże, nie lubisz niepotrzebnie wydawać pieniędzy ale mieć możliwość umyć się chociaż raz dziennie, zawsze mieć dobre value for money i chcieć zobaczyć więcej i poczuć intensywniej to ten blog jest właśnie dla Ciebie! Kontakt: kowalski@justKowalski.pl

Polub mnie na Facebooku!
iVisa
Szybkie zawieranie ubezpieczeń
>