FORD MUSTANG MACH-E – PRZECIWNOŚCI SIĘ PRZYCIĄGAJĄ
Pierwszy, w pełni elektryczny model Forda trafił do sprzedaży na początku 2021r. Ford, wprowadzając model Mustang Mach-E, stara się połączyć ogień z wodą, czyli legendę Mustanga z bezemisyjnym napędem i podwyższonym nadwoziem SUV. Czy tak karkołomny zabieg może się udać? Dane sprzedaży pokazują, że warto było zaryzykować.
Serce niektórym podpowiada, że najlepsze to już było: wielkie, kilkucylindowe, paliwożerne silniki benzynowe których dźwięk mógł budzić całą dzielnicę. Ale rozum mówi, że już obowiązuje nowy standard – bezemisyjność. Ford twierdzi, że Mustang Mach-E oferuje klientom poszukującym samochodów elektrycznych wolność i osiągi, czerpiąc z dziedzictwa kultowego najlepiej sprzedającego się na świecie samochodu sportowego.
Pierwszy SUV w rodzinie Mustangów jest oferowany do wyboru z jednym silnikiem i z napędem na tylne koła lub z dwoma silnikami i z napędem wszystkich kół. Ten drugi układ napędowy zapewnia przyspieszenie 0-100 km/h w zaledwie 3,7 sekundy.
Mustang Mach-E oferuje trzy tryby jazdy, podobnie jak inne samochody elektryczne. Niemniej jednak nazywa je zupełnie inaczej. U Forda to Szept, Aktywność i Nieokiełznanie. Łatwo odgadnąć, że za tymi terminami pełnymi emocjonalnej ekspresji kryją się funkcje: eco, normal i sport.
Samochód może być wyposażony w standardowy akumulator litowo-jonowy z 288 ogniwami zapewniający 75 kWh pojemności użytkowej lub w akumulator zapewniający przedłużony zasięg, a dysponujący pojemnością użytkową 98 kWh. Mustang Mach-E z napędem na wszystkie koła osiąga moc maksymalną 269 KM z akumulatorem standardowym i 351 KM przy akumulatorze powiększonym. Akumulator jest umieszczony centralnie pomiędzy osiami pod podłogą, co zapewnia niskie położenie środka ciężkości, co dobrze służy sportowej dynamice Mustanga.
Zasilanie akumulatorowe jest przekazywane do nowego, chłodzonego olejem, montowanego z tyłu silnika prądu przemiennego napędzającego tylne koła oraz do dodatkowego silnika montowanego z przodu w modelach wyposażonych w system napędu 4×4. Aktywny system ogrzewania i chłodzenia cieczą reguluje temperaturę pracy akumulatora. Jest to szczególnie przydatne podczas ładowania, bo może skrócić jego czas. Może także mieć wpływ na optymalizowanie warunków pracy baterii podczas jazdy z dużą prędkością.
Sposób jazdy w Stanach Zjednoczonych znacząco różni się od tego w Europie, gdzie jest więcej węższych, bardziej krętych dróg i obowiązują wyższe limity prędkości. Dlatego zdecydowano się na zmianę charakterystyki amortyzatorów, sprężyn, drążków stabilizujących, układu kierowniczego i napędowego tak, by odpowiadały one oczekiwaniom kierowców ze Starego Kontynentu. Takie zestrojenie układu zawieszenia pozwala na sprawne sterowanie ciężkim autem (Mach-E AWD waży 2182 kg)
W Mach’u-E zastosowano elektroniczne klamki na przycisk. Warto zwrócić uwagę na funkcję “telefon jako kluczyk” która umożliwia wprowadzanie danych za pomocą klawiatury telefonu, rozpoznając smartfon właściciela samochodu, bez konieczności korzystania z pilota, czy mechanicznego kluczyka. Na ramie okiennej drzwi kierowcy znajduje się dodatkowo klawiatura. Wewnątrz samochodu uwagę przykuwa duży (15,5 cala) dotykowy tablet, umieszczony centralnie. Nie wszystkim może jednak przypaść do gustu wąski, podłużny, prostokątny ekran, który jest bezpośrednio przed oczami kierowcy. Jego mała powierzchnia idzie w parze z małymi możliwościami personalizacji; wybieramy tryb jasny lub ciemny.
Na pokrętle sterowania napędami znajduje się przycisk „L”, który zwiększa poziom rekuperacji. Jest on umieszczony na tunelu środkowym i mamy do niego bardzo łatwy dostęp z wysoko umieszczonego siedzenia kierowcy. Jednak dla kierowców preferujących sportową (niską) pozycję wysokie ustawienie fotela, charakterystyczne dla SUV’a czy crossovera, będzie wymagało przyzwyczajenia.
Godne pochwały jest to, że inżynierom udało się zaprojektować przedni bagażnik pod maską, czyli tzw. „frunk”. Możemy tam schować dwa kable ładujące, z których ten, który pozwala na podłączenie się do zwykłego gniazdka ma 6,7m długości.
Ford Mustang Mach-E, oferowany jest obecnie w 37 krajach, podczas gdy w momencie debiutu tylko 22 rynki mogły oferować ten pojazd. Kolejnymi rynkami, gdzie pojawia się elektryczny Mustang będzie Nowa Zelandia, Brazylia i Argentyna.
W Polsce największą popularnością cieszą się modele Forda Mustanga Mach-E auta z napędem na cztery koła i baterią o rozszerzonej pojemności 98kWh. Na drugim miejscu uplasowała się wersja z napędem na tył oraz standardową baterią o pojemności 75kWh. Istotną pozycję w sprzedaży stanowiła również wersja GT.