BMW X5
e-Travel

POTĘŻNE BMW X5 45e xDrive

dnia
5 maja 2020
BMW X5 w wersji hybrydowej, ładowane z gniazdka to potężny, komfortowy samochód z pokaźnym, bezemisyjnym zasięgiem. Użytkowany w mieście, przy racjonalnym ładowaniu może i mało spalić i pozwoli na wjazd do Stref Czystego Transportu.
BMW X5 jest dużym autem ale umiejętny design optycznie je pomniejsza

BMW X5 jest dużym autem ale umiejętny design optycznie je pomniejsza

Dziś modele z napędem elektrycznym dostępne są w praktycznie każdym segmencie, od pojazdów miejskich po samochody dostawcze, sportowe, SUVy oraz luksusowe limuzyny. W 2019 r. oferta aut całkiem elektrycznych BEV i hybryd ładowanych z gniazdka PHEV obejmowała 65 modeli. W roku 2021 zwiększy się do ponad 200. BMW X5 konkuruje w kategorii dużych SUVów.

Mocarstwowa, a przy tym bardzo dynamiczna sylwetka przykuwa uwagę i daje użytkownikowi mocną, biznesową “wizytówkę”. Auto waży ok.2,5 tony, co niestety czuje się czasami podczas jazdy szczególnie w zakrętach. Mierzy niemal 5 metrów (4922 mm) a między lusterkami zajmuje aż 2218 mm. Mając w pamięci te rozmiary wydaje się, że zasadne by było rozważenie wersji 7-miejscowej, nawet jeśli tylny rząd satysfakcjonował by wyłącznie dzieci. Zwiększyła by się ekonomiczność auta, szczególnie w ujęciu konsumpcji paliwa na przewożonego pasażera, czyli dodatkowo poprawiono by aspekt “eko”.

Mimo takich rozmiarów auto wyglądem nie sprawia wrażenia bycia tak olbrzymim i przyciężkim; świetna stylizacja powoduje, że nie jesteśmy przytłoczeni jego rozmiarami. Relatywnie mniejsza “nerka” z przodu – w porównaniu do serii 7 czy X7 – i nowe, wąskie i pociemnione światła tylne powodują, że z oddali auto wymiarami nie poraża.

Ale fakty są takie, że auto jest bardzo szerokie. Miałem okazję pojeździć nim wąskimi, kaszubskimi drogami. Systemy korygujące jazdę narzucają powrót na asfaltową część wąskiej drogi mimo, że najechanie na pobocze jest konieczne przy mijaniu większego pojazdu nadjeżdżającego z drugiej strony. Albo musimy systemy wyłączyć albo “siłujemy” się z kierownicą.

Tylna klapa jest podzielona na dwie części, otwierane do góry i na dół

Tylna klapa jest podzielona na dwie części, otwierane do góry i na dół

Bagażnik nie jest przepastny, a tylna klapa jest podzielona na dwie części; obie oczywiście otwierane i zamykane silniczkami elektrycznymi. Mimo możliwości obniżenia auta pozostaje dość wysoki próg załadunku. Ale to w końcu SUV.

Silnik spalinowy to trzylitrowa rzędowa szóstka o mocy 286 KM. Wspiera ją elektryczny motor generujący 113 KM. Cały układ napędowy w efekcie przenosi na koła 394 KM i 600 Nm. Wszystko jest sprzężone ze skrzynią automatyczną 8 biegową, z trybami zmiany sekwencyjnej manualnej. Sprint do setki, zajmujący 5,6 s, usatysfakcjonuje każdego kierowcę. Hybrydowe X5 może rozpędzić się maksymalnie do 235 km/h.

Zasięg, jak na hybrydę ładowaną z gniazdka, jest więcej niż zadawalający. Przejechanie 80 km w mieście na prądzie jest zdecydowanie w zasięgu! Mnie udało się przejechać 56km, ale nigdy nie była to jazda czysto miejska bo trafiały mi się też trasy ekspresowe, a wtedy zasięg malał z powodu prędkości (opór powietrza) i z braku możliwości odzyskania części energii. Akumulator ma dużą pojemność 24kWh; to aż tyle co miały pierwsze auta całkowicie elektryczne.

BMW X5 PHEV to mnogość systemów wspomagających i kilka trybów jazdy

BMW X5 PHEV to mnogość systemów wspomagających i kilka trybów jazdy

Można rozpisywać się jakie to systemy i udogodnienia ma to auto, można też po prostu stwierdzić, że jest “w pełni wyposażone”.  Masaże, kilka kamer i radar, możliwość opuszczania auta przy załadunku i bardzo ciekawa funkcji Night Vision. Tej ostatniej chciałbym poświęcić trochę miejsca.

Kamera na podczerwień umieszczona w atrapie chłodnicy rejestruje ciepło emitowane przez różne obiekty. Dzięki temu system już z odległości 300 metrów rozpoznaje pieszych i rowerzystów, którzy w nocy są często praktycznie niewidoczni na drodze. Po analizie danych wideo i na ich podstawie ustala, czy na kursie samochodu (zależnym od prędkości jazdy i kąta ustawienia kierownicy) nie znajduje się człowiek lub duże zwierze.  Gdy tak się dzieje Night Vision ostrzega o tym kierowcę sygnałem wizualnym i dźwiękowym. W przypadku rozpoznawania zwierząt, system jest w stanie “zajrzeć”  dalej niż dają to światła drogowe. Pracująca w podczerwieni kamera termowizyjna rozróżni ludzi i zwierzęta na podstawie ilości emitowanego ciepła. Jeśli BMW Night Vision wykryje niebezpieczeństwo zderzenia ze zwierzęciem, dynamiczne oświetlenie punktowe zacznie je pulsacyjnie oświetlać. Na wyświetlaczu w desce rozdzielczej zostanie jednocześnie zapalona ikona z symbolem przedstawiającym jelenia (w Polsce może odpowiedniejszy byłby łoś, odpowiedzialny za większość tragicznych drogowych zdarzeń ze zwierzętami). W przypadku poważnego zagrożenia kolizją system dodatkowo ostrzega kierowcę sygnałem akustycznym.

Tak jak w BMW serii 5, które opisałem tutaj zależnie od wybranego trybu jazdy pojawiać się będzie inny układ centralnego wyświetlacza. Przy ustawieniu formuły jazdy wyłącznie na prąd prędkościomierz będzie wyskalowany tylko do 140 km/h, gdyż prędkość maksymalna w tym trybie to 135 km/h. Prócz trybu elektrycznego mamy do wyboru napęd hybrydowy, elektryczny indywidualny oraz sport. W przypadku włączenia tego ostatniego wskaźniki przed nami rozpalą się soczystą czerwienią.

Duży pilot ma wyświetlacz pokazujący skumulowany zasięg auta

Duży pilot ma wyświetlacz pokazujący skumulowany zasięg auta

Auto, po podłączeniu do źródła prądu, analizuje “jakość” podawanej energii i pokazuje dokładną godzinę kiedy będzie w pełni naładowane. Na kluczyku widać skumulowany zasięg auta po przeliczeniu “podzasięgów”: na benzynę i prąd.

BMW X5 45e xDrive to duży SUV, naszpikowany technologią, w pełni wyposażony. Oferuje daleki bezemisyjny zasięg, wygodę na najwyższym poziomie i osiągi, które zadowolą najbardziej wybrednych kierowców.

 

TAGS
Krzysztof Kowalski
Warszawa, Polska

Kocham podróżować. Odwiedziłem jakieś 100 ciekawych regionów w ponad 60 krajach, na 6 kontynentach. Jeżeli też kochasz podróże, nie lubisz niepotrzebnie wydawać pieniędzy ale mieć możliwość umyć się chociaż raz dziennie, zawsze mieć dobre value for money i chcieć zobaczyć więcej i poczuć intensywniej to ten blog jest właśnie dla Ciebie! Kontakt: kowalski@justKowalski.pl

Polub mnie na Facebooku!
iVisa
Szybkie zawieranie ubezpieczeń