Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid Coupe…..długa nazwa, długa lista wyposażenia i długa lista komplementów na temat tego co auto oferuje. Porsche to SUV o osiągach superauta, ale z praktycznością wozu rodzinnego i luksusami limuzyny. Niemiecki koncern na nowo definiuje termin „wszystko w jednym”. Jedyny minus to cena.
Porsche dość późno zwróciło się ku elektromobilności. Przecież już od 2008 roku na rynku jest Nissan Leaf, a potem pojawiały się kolejne modele; w 100% elektryczne i hybrydy ładowane z gniazdka. Ale niemiecki producent aut sportowych bardzo szybko odrabia zaległości. Zachwycający Porsche Taycan ma napęd wyłącznie elektryczny, jest też hybrydowa Panamera, a teraz również gama Cayenne wzbogaca się o flagowy wariant w postaci hybrydy plug-in. Cayenne Turbo S E-Hybrid oraz Cayenne Turbo S E-Hybrid Coupé czerpią swoją moc – oszałamiające 680 KM – z inteligentnego połączenia 4-litrowego silnika V8 (550 KM) oraz jednostki elektrycznej (136 KM). Napędami zarządza 8-biegowa przekładnia Tiptronic S. Dzięki temu, że silnik elektryczny katapultuje auto już od zera czujemy, że maksymalny moment obrotowy jest dostępny tuż powyżej obrotów biegu jałowego. Przyspieszenie? do 100 km/h w 3,8 s. Prędkość maksymalna? bez 5 km równiutkie 300km/h. Zużycie paliwa? można powiedzieć, że zero bo przecież pierwsze 40 km można przejechać na prądzie. Dlatego producent podaje, że średnie zużycie paliwa wynosi 3,7-3,9 l/100 km.
Narzekałem na masę Volvo XC60 T8 (moje wrażenia o nim znajdziecie tutaj) i hybrydowego BMW X5 ( o nim poczytać można tutaj) ale Porsche z masą 2598 kg ma największą „nadwagę”. I mówimy tu o egzemplarzu z karbonowym dachem, który ma za zadanie obniżyć te wartości. Ale cóż, silniki, baterie, osprzęt…..
Podobnie jak inne hybrydy ładowane z gniazdka Porsche, nowy topowy wariant w rodzinie Cayenne, również jest jednym z najbardziej sportowych pojazdów w segmencie premium. Zawdzięcza to oczywiście zastosowaniu hybrydowego napędu. Oba motory – spalinowy i elektryczny – są ze sobą połączone za pośrednictwem sprzęgła rozdzielającego, umieszczonego wewnątrz modułu hybrydowego. Tak jak w innych hybrydach ładowanych z gniazdka możemy wymusić jazdę wyłącznie na prąd i to do prędkości aż 135 km/h. Silnika elektrycznego możemy używać również w innych trybach, w celu dodatkowego zwiększenia mocy. Do ich wyboru służy pokrętło, a tryby to: Hybrid Auto, Sport i Sport Plus.
Akumulator litowo-jonowy o pojemności 14,1 kWh zamontowano z tyłu pojazdu, pod podłogą bagażnika. Ładowanie całkowicie rozładowanego akumulatora z konwencjonalnego domowego gniazdka będzie trwało około 6 godzin.
Auto, z dodatkowym wyposażeniem może kosztować nawet 1 milion złotych, ale w wersji „podstawowej” ma już niemal wszystko: system stabilizacji przechyłów Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC), blokadę mechanizmu różnicowego tylnej osi Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus), wysokowydajny układ hamulcowy Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB), 21-calowe obręcze z lekkich stopów, pakiet Sport Chrono, pełny pakiet funkcji z zakresu łączności, w tym nawigację online z informacjami o ruchu drogowym w czasie rzeczywistym, inteligentną obsługę głosową online i rozbudowane usługi Porsche Connect z wyszukiwarką publicznych stacji ładowania. W standardzie montowane są LED-owe reflektory, tempomat z funkcją ogranicznika prędkości, oparty na kamerze układ ochrony pieszych oraz asystent parkowania z przodu i z tyłu. Truizmem jest dawać, że chłodzeniem i ogrzewaniem wnętrza możemy sterować zdalnie.
Eufemizmem jest stwierdzenie, że auto nie jest tanie. Ceny Cayenne Turbo S E-Hybrid Coupé zaczynają się od 864 tys. zł.
Porsche Cayenne Turbo S e-hybrid Coupé – wyposażenie
Wersja | Cayenne Turbo S e-hybrid Coupé |
Pakiet lightweight Sport | 59 987 zł |
Skrętna tylna oś | 10 529 zł |
Termoizolacyjne, przyciemniane szyby akustyczne | 8875 zł |
Klimatyzacja aut. 2-/4-strefowa | S/4224 zł |
System multimedialny/nawigacja online | S/S |
Nagłośnienie przestrzenne Burmester 3D/radio DAB | 23 598/2449 zł |
Tempomat/tempomat adaptacyjny | 11 937 zł |
Asystent jazdy nocnej (noktowizor) | 11 386 zł |
Ekran head-up | 7530 zł |
Gaśnica z uchwytem | 766 zł |
Lakier szary Crayon | 12 243 zł |
żródło: Auto Świat