Nowa generacja ZOE
e-Travel

RENAULT ZOE – EUROPEJSKI LIDER TESTOWANY ZIMĄ

dnia
11 stycznia 2020
Renault ZOE to europejski lider wśród aut elektrycznych. 40 000 zarejestrowanych egzemplarzy oznacza, że model ZOE stanowi blisko 20% samochodów elektrycznych sprzedawanych na kontynencie europejskim. W Niemczech, Hiszpanii i Francji jest jeszcze lepiej, tam co drugi bezemisyjny pojazd ma napis ZOE na karoserii. Poddałem ZOE poważnemu testowy – długa, zimowa trasa i użytkowanie w górach.
ZOE to poręczne miejskie auto sprawdzające się także na trasie

ZOE to poręczne miejskie auto sprawdzające się także na trasie

W dniu debiutu modelu w 2012 roku rzeczywisty zasięg ZOE pierwszej generacji wyposażonego w akumulator o pojemności 22 kWh wynosił 150 km i był już wówczas znacząco większy od średniej długości codziennych przejazdów pokonywanych przez europejskich kierowców. W 2016 roku Renault wprowadziło na rynek drugą generację ZOE. W tym samym roku pojawił się akumulator Z.E.40, którego pojemność 41 kWh pozwoliła dwukrotnie zwiększyć – do 300 km – rzeczywisty zasięg samochodu. W najnowszym ZOE musi i jest jeszcze lepiej. Homologowany zasięg WLTP to 395 km. Ale przyznajmy szczerze, na trasie i w zimie trudno go osiągnąć. W temperaturach poniżej zera i jeździe ok.90km/h i bez możliwości odzysku energii podczas równomiernej jazdy zasięg to ok. 250 km.

Bardzo ważną, jeśli nie najważniejszą, zmianą w najnowszej generacji auta jest możliwość doładowywania z terminali prądu stałego o mocy do 50 kW w trybie CCs Combo. Możliwość ładowania z terminali prądu DC jest szczególnie przydatna na dalekich trasach.

Tryb ładowanie DC to nowość w ZOE

Tryb ładowanie DC to nowość w ZOE

Nowe ZOE wprowadza również nowy tryb jazdy,  B-mode, przy którym kierowca prawie nie potrzebuje używać pedału hamulca. Gdy tryb B-mode jest aktywny, samochód zmniejsza prędkość w większym stopniu niż w przypadku zwykłej rekuperacji. Warto jednak zwrócić uwagę, że przy zimnym akumulatorze (temperatura otoczenia ok. 0 stopni) tryb ten nie chcę się załączyć co komunikuje nam na wyświetlaczu centralnym. W pełni z zalet tego rozwiązania można korzystać gdy jest ciepło, a akumulator jest rozładowany w ok. 50%. Przy bardziej naładowanej baterii nie ma różnicy w odzysku energii między trybami “D” i “B”.

Nowością w nowym ZOE jest też nowy silnik 100 kW R135, moc odpowiada 135 KM w silniku spalinowym. Zwiększono w nim moment obrotowy i tym samym przyspieszenie.

Ogrzewanie i klimatyzacja Renault ZOE są wydajniejsze niż w autach z silnikami spalinowymi

Ogrzewanie i klimatyzacja Renault ZOE są wydajniejsze niż w autach z silnikami spalinowymi

Zastosowana pompa ciepła jest bardzo wydajna. Już po chwili zaparowane okna stają się przejrzyste, a śnieg i lód zaczyna się topić. Dzieje się to dużo szybciej niż w aucie z tradycyjnym napędem, gdyż nie musimy czekać na nagrzanie się silnika.

Nowe Renault ZOE już w wersji podstawowej oferuje wyświetlacz o przekątnej 10 cali. Ekran dotykowy systemu multimedialnego 9,3 cala umieszczony na przedłużeniu centralnej konsoli zapewnia dostęp do wszystkich funkcji systemu nawigacji i rozrywki pokładowej. Bardzo wiele elementów sterowania jest tożsamych z najnowszym Clio.

Wiele rozwiązań wnętrza nowego ZOE jest wspólnych z najnowszym Clio

Wiele rozwiązań wnętrza nowego ZOE jest wspólnych z najnowszym Clio

Układ tylnych świateł jest zaprojektowany w taki sposób, aby optycznie poszerzać tył samochodu. Dwa poziome czerwone pasy świetlne to diody LED. Zapalają się sekwencyjnie od wewnątrz do zewnątrz – do niedawna takie rozwiązanie występowało wyłącznie w modelach premium.

Tylne diody LED Renault ZOE, zapalane sekwencyjnie, zwracają uwagę już z daleka

Tylne diody LED Renault ZOE, zapalane sekwencyjnie, zwracają uwagę już z daleka

We wnętrzu nowego ZOE znajdziemy rozwiązanie, które jest kolejnym ukłonem w stronę ekologii. Niektóre rodzaje tapicerki wykonane są z przetworzonej przędzy zgrzebnej, niewymagającej procesu topienia i przemian chemicznych. Do jej wytworzenia używa sie wyłącznie zużytych pasów bezpieczeństwa i odpadów plastikowych (PET). I powiem szczerze: ta tapicerka bardzo dobrze wygląda!

W aucie zastosowano brzęczyk, który ostrzega pieszych o zbliżaniu się “bezgłośnego” pojazdu. Szum, emitowany do 30 km/h, przypomina dźwięk które mogłyby wydawać stare organy w opuszczonym kościele. Budzi pewnie niepokój, gdy usłyszymy go po raz pierwszy wewnątrz samochodu.

Renault Zoe, mimo rozmiarów auta segmentu B, dobrze sprawdza się na dłuższych trasach. Zwiększony zasięg i możliwość szybkiego doładowywania w trybie DC to potężne atuty. Ogrzewanie i klimatyzacja działały bez zarzutu, dużo lepiej niż w aucie z tradycyjnym napędem. Ergonomia zapożyczona z najnowszego Clio, multimedia i ekologiczna tapicerka sprawiają, że auto jest wygodne, funkcjonalne i odpowiadające duchowi proekologicznej epoki.

Wygodna pozycja za kierownicą pozwala na pokonywanie długich dystansów

Wygodna pozycja za kierownicą pozwala na pokonywanie długich dystansów

TAGS
Krzysztof Kowalski
Warszawa, Polska

Kocham podróżować. Odwiedziłem jakieś 100 ciekawych regionów w ponad 60 krajach, na 6 kontynentach. Jeżeli też kochasz podróże, nie lubisz niepotrzebnie wydawać pieniędzy ale mieć możliwość umyć się chociaż raz dziennie, zawsze mieć dobre value for money i chcieć zobaczyć więcej i poczuć intensywniej to ten blog jest właśnie dla Ciebie! Kontakt: kowalski@justKowalski.pl

Polub mnie na Facebooku!
iVisa
Szybkie zawieranie ubezpieczeń