Smart Fourfour
e-Travel

WARIAT DO MIASTA – SMART FOURFOUR

dnia
6 marca 2019

Umarł król, niech żyje król! Tak można zakrzyknąć analizując przyszłość Smarta. Już w 2020 roku nie da się kupić na Starym Kontynencie Smartów z silnikami benzynowymi, wszystkie będą elektrykami. 

elektryczny Smart

elektryczny Smart

Dzisiaj przedstawiciele Smarta spierają się ze swoimi odpowiednikami z Renault o to pojazd której stajni jest najtańszym bezemisyjnym samochodem w Polsce. Smart Fourfour kosztuje 78,000 złotych, Renault Twizzy jest tańsze ale…..Smart twierdzi, że Francuz jest tylko ćwierćsamochodem. Prawda jest taka, że ani jeden ani drugi nie należy do tanich ale taka jest obecnie przypadłość wszystkich elektryków bez wyjątku.

Mimo sporu o przewodzenie w rankingu “tanich” e-aut Smart i Renault to przecież jak brat i siostra. Renault Twingo użyczyło infrastrukturę nadwozia i na takie bazie powstał Smart. Prócz układu nadwozia, na pierwszy rzut oka widać, że i multimedia są zapożyczone z Renault.

Smart - smaczki stylistyczne

Smart – smaczki stylistyczne

Kilka dni jeździłem Smartem Fourfour i bardzo go polubiłem. Mimo oczywistych wad. Lubię jego zawadiackie wnętrze i wskaźniki. Szczególnie przypadł mi do gustu obrotowy “grzybek” i ciekawa suwakowa regulacja temperatury wnętrza, z wbudowanym “szkłem powiększającym”. Autko jest bardzo zwrotne i dość przestronne. Stawiając na szali właściwe proporcje auta bezkompromisowo umieszczono wszystkie koła w najdalszych częściach nadwozia. Specyficzne proporcje dodatkowo podkreśla dwukolorowość nadwozia. Ja raczej nie wybrałbym koloru “electric green” połączonego z bielą by podkreślić odmienność auta ale brawo dla producenta za odwagę.  W temacie funkcjonalności, prócz małego promienia skrętu, warto odnotować niezwykle szeroko otwierające się drzwi. Cóż, akumulatory wymusiły podniesienie podłogi – teraz trudno znaleść wygodną pozycję dla odstawianej lewej nogi. Bagażnik….coż, to jest słabiutki punkt auta. Jest bardzo mały. Silnik w spalinowym Smarcie znajduje się za tylną osią wymuszając zmniejszenie bagażnika. W elektryku silnika tam nie ma, co więc jest? Starałem się dociec ale pozostanie to zagadką. Mam podejrzenie, że jest tam spora, kompletnie niewykorzystana przestrzeń. Na dodatek jest to przestrzeń wentylowana bo pozostawiono wloty powietrza, konieczne w wersji spalinowej. Tu są one całkiem zbędne bo silnik elektryczny prawie się nie nagrzewa: nie musi być chłodzony ani nie zasysa powietrza by tworzyć mieszankę paliwowo-powietrzną.

wnętrze elektrycznego Smarta

wnętrze elektrycznego Smarta

Zasięg to też słaby punkt auta. Ostrzegano mnie, że 100 km na jednym ładowaniu to absolutne maksimum. Powiem tak: gdy odbierałem całkowicie naładowane auto pokazywało ono zasięg 86 km. Po kilku dniach, auto załadowane pod korek wskazywało już 115 km do kolejnego ładowania. Ciekaw jestem co by było gdybym mógł nim pojeździć jeszcze kilka dni 🙂 Umiejętnie obsługując auto można zwiększyć zasięg, zapominając o niektórych nawykach jazdy tradycyjnym autem. Wrogiem elektryków jest ogrzewanie wnętrza. Podczas testów dni były chłodne ale wystarczało włączyć ogrzewanie fotela i kierownicy by zapewnić sobie komfort cieplny. W Smarcie robimy to za pomocą jednego przycisku.

ładowanie na stacji GreenWay

ładowanie na stacji GreenWay

Dużo nie pojeździmy Smartem na jednym ładowaniu ale ile za to będzie fun’u! Autko jest bardzo zrywne a tryb “eco” nie załącza automatycznie mułowatości. Wyczuwa się za to zwiększony odzysk energii. Powiem szczerze, że skalibrowanie trybu “eco” w Smarcie odpowiadało mi najbardziej ze wszystkich aut z którymi dotychczas miałem do czynienia.

Auto było bogato wyposażone. Kamera i czujniki cofania, automatyczne światła, multimedia, automatyczna klimatyzacja i poduszka kolanowa dla kierowcy….Dziwić może szklany dach, który będzie albo znacząco schładzał albo nagrzewał wnętrze. To zbędny luksus, niepotrzebny w elektryku.

Co się będzie działo ze Smartem trudno przewidzieć. Czy uda się tak przygotować kolejne generacje Smarta by pozbyć się jego wad jak mały zasięg i kompromisowo zaprojektowane nadwozie, bazujące na spalinowym “dawcy”? Marka jest rozpoznawalna, ma za sobą potężny koncern. Naturalnym środowiskiem dla elektryków są miasta, a te Smart już wcześniej z powodzeniem zdobywał. Życzę mu powodzenia by znalazł sobie należne miejsce w e-świecie.

Smart oferuje świetny dostęp do wnętrze

Smart oferuje świetny dostęp do wnętrze

Dokładną specyfikację testowanego auta znajdziecie poniżej:

smart Typ smart EQ forfour
Typ: 453.091.1
PLN
Pojazd z wyposażeniem podstawowym od zakładu producenta 78 048,78
Tridion: EN7 Tridion w kolorze zielonym- electric green 0,00
Lakier: EBZ Biały 0,00
Tapicerka: ICV prime 6 985,23
Wyposażenie opcjonalne
14U Integracja smartphone’a 0,00
211 Wspomaganie układu kierowniczego 0,00
240 Światła LED do jazdy dziennej 0,00
258 Active brake assist 0,00
25U Tapicerka w kolorze czarnym z kontrastowym szarym szyciem 0,00
294 Poduszka kolanowa dla kierowcy 0,00
426 Automatyczna skrzynia biegów dla electric drive 0,00
440 Tempomat 0,00
584 Elektryczne szyby z komfortowym otwieraniem 0,00
682 Gaśnica 0,00
722 Osłona przestrzenie bagażowej 0,00
810 System dźwiękowy JBL 1 933,13
866 Przygotowanie do montażu uchwytu dla iPad’a 0,00
877 Oświetlenie Ambient 487,34
925 Zerowa emisja spalin 0,00
A03 Kod sterujący (passion, prime, perfect) 0,00
B51 Zestaw naprawczy uszkodzonej opony 341,16
B58 Dostęp do aplikacji „smart control” (3 lata od aktywacji) 0,00
C18 Komputer pokładowy 0,00
C68 Składany kluczyk 0,00
D0A Gaśnica 0,00
D0B Apteczka 0,00
D0C Handling smart 0,00
D0D Transport do dealera 0,00
E21 Przyciemniane tylne szyby 552,33
E22 Dach panoramiczny 1 591,97
H11 Trójkąt ostrzegawczy 0,00
H15 Torba na kebel do ładowania 0,00
I13 Sidebags 0,00
I39 Poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera z przodu 0,00
I40 Dywaniki welurowe 256,68
I59 Skórzana kierownica 0,00
I61 Regulacja wysokości pasa bezpieczeństwa 0,00
J36 Kolumna kierownicza bez regulacji wysokości 0,00
J43 Lusterko wsteczne automatycznie ściemniane 389,87
J59 podłokietnik z przodu 324,88
K36 Wyświetlacz TFT o średnicy 8,9 cm (3,5”) 0,00
P25 Pakiet LED & Sensor 1 786,90
K32 Lampy przednie z funkcją powitania 0,00
U37 Halogeny z funkcją doświetlania skrętu 0,00
V54 Czujnik deszczu i zmroku 0,00
P26 Pakiet Cool & Media 2 501,70
557 smart Media-System mit JBL Soundsystem 0,00
B57 Moduł komunikacyjny (3G) 0,00
I01 Klimatyzacja automatyczna 0,00
P53 Pakiet kabli do ładownia 974,68
B48 Kabel do ładowania z domowego gniazda 0,00
B49 Kabel do ładowania z wallbox oraz publicznego gniazda 0,00
P70 Pakiet Sport 1 543,25
R96 Obręcze kół z metali lekkich, 16” 0,00
P75 Pakiet schowków 276,17
I57 Schowek w centralnej konsoli 0,00
I63 Zamykany schowek 0,00
J66 Pas do zabezpieczania przedmiotów na siedzeniu pasażera 0,00
P77 Pakiet stylizacyjny- electric drive 1 137,14
4U7 Osłona chłodnicy lakierowana w kolorze białym 0,00
R01 Opony letnie 0,00
S37 Skórzane fotele 0,00
S42 Tylna kanapa składana 50/50 z możliwością regulacji oparcia 0,00
S55 Fotel kierowcy z regulowaną wysokością 194,94
U14 Pakiet zimowy 1 137,14
443 Podgrzewana kierownica 0,00
873 Podgrzewane fotele przednie 0,00
V03 system chłodzenia baterii 0,00
V05 Ładowarka 4,6 kW 0,00
V18 Osłony lusterek w kolorze tridionu 0,00
V19 Alarm przeciwkradzieżowy 974,68
V21 Elektrycznie regulowane lusterka zewnętrzne 617,29
V31 Dodatkowy zegar na desce rozdzielczej (obrotomierz i zegarek) 0,00
V32 Zamykana pokrywa serwisowa 0,00
V33 System stabilizacji toru jazdy ESP 0,00
V41 System monitorowania ciśnienia w oponach 0,00
V52 Kamera cofania i czujniki parkowania z tyłu 2 095,58
Suma łączna 104 150,84
plus Podatek VAT 23 954,69
Suma łączna (z podatkiem) 128 105,53

 

 Dane techniczne Typ smart EQ forfour
Typ: 453.091.1
Request ID: GO0029774047
Pojemność skokowa (średnica x skok) 0 cm3
Wydajność znamionowa 0 kW
Wydajność znamionowa 0 KM
Prędkość obrotowa silnika k. A. obr./min
Prędkość maksymalna 130 km/h
Przyspieszenie od 0 do 100 km/h 12,7 s
Max. prędkość silnika k. A. 1/min
Skrzynia biegów – rodzaj auto.ED
Rodzaj paliwa E
Średnie zużycie paliwa (min.) k. A. l/100km
Średnie zużycie paliwa (max.) k. A. l/100km
Norma emisji k. A.
Emisja CO2 (min.) 0 g/km
Emisja CO2 (max.) k. A. g/km
Zamknięta przestrzeń bagażowa l
Rozstaw osi 2494 mm
Wymiar i charakterystyka opon przednich 165/65 R 15
Wymiar i charakterystyka opon tylnych 185/60 R 15
Dopuszczalna masa całkowita 1560 kg
Masa własna pojazdu 1200 kg
Dopuszczalna liczba miejsc siedzących 4

 

TAGS
Krzysztof Kowalski
Warszawa, Polska

Kocham podróżować. Odwiedziłem jakieś 100 ciekawych regionów w ponad 60 krajach, na 6 kontynentach. Jeżeli też kochasz podróże, nie lubisz niepotrzebnie wydawać pieniędzy ale mieć możliwość umyć się chociaż raz dziennie, zawsze mieć dobre value for money i chcieć zobaczyć więcej i poczuć intensywniej to ten blog jest właśnie dla Ciebie! Kontakt: kowalski@justKowalski.pl