Citroen Berlingo
e-Travel

OSOBOWO – DOSTAWCZY CITROEN BERLINGO – CZY TAKI KOMPROMIS MA SENS?

Jak w codziennym użytkowaniu spisuje się najnowsze Berlingo w elektrycznej wersji, z zasięgiem ok. 280 km? Czy osobowa wersja zbudowana na bazie auta dostawczego ma więcej plusów czy minusów? Czy udało się dostosować pojazd do wygodnego podróżowania kilku osób?

Elektryczna wersja osobowo - dostawczego Citroena Berlingo ma łatwy dostęp do wnętrza
Elektryczna wersja osobowo – dostawczego Citroena Berlingo ma łatwy dostęp do wnętrza

Citroen e-Berlingo bazuje na modelu Berlingo trzeciej generacji. Dużym atutem auta jest przestronne wnętrze z dobrym dostępem, które udało się wygospodarować mimo stosunkowo niedużego nadwozia. Pionowe ściany pojazdu i przesuwne drzwi, mimo że nie dodają autu uroku to powodują, że jego funkcjonalność jest na bardzo wysokim poziomie. Dostęp do pojazdu na miejskich parkingach jest dzięki temu bardzo dobry. Przód auta to dwa pasy świetlne, które nawiązują do osobowych modeli francuskiej marki – jeden skrywa wąskie reflektory LED, a drugi, umieszczony niżej, duże klosze lamp.

Ciekawy, "osobowy" przód e-Berlingo
Ciekawy, „osobowy” przód e-Berlingo

Testowane auto prócz szerokich czarnych listew bocznych miało także czarne felgi z metali lekkich i czarny spojler dachowy. Niebieskie dodatki komunikują bezemisyjność. Te elementy sprawiają, że wizualnie samochód zbliża się do stylizacji pojazdów osobowych. W niektórych wersjach możemy zastosować trzeci rząd siedzeń, pozwalający na przewiezienie dodatkowych dwóch osób. Warto odnotować, że testowany pojazd miał rozkładane stoliki dla pasażerów tylnego rzędu i wysuwane zasłonki przeciwsłoneczne. To duże udogodnienia, szczególnie gdy przewozimy dzieci. Podróż nie powinna być męcząca, bo niewątpliwą zaletą płynącą z zastosowania elektrycznego silnika jest również panująca cisza podczas jazdy.

Stoliki i zasłonki to duży komfort podróży z dziećmi
Stoliki i zasłonki to duży komfort podróży z dziećmi

 

Bezemisyjne Berlingo ma kompaktowe nadwozie (długość 4403 mm), ale z powodu dużej szerokości (1848 mm) i wysokości (1844 mm) jest autem przestronnym. Fotele są zamontowane wysoko, co poprawia widoczność, która i tak jest dobra ze względu na duże przeszklenia. Niemniej jednak pewnym problemem mogą być dość szerokie słupki.

Bagażnik Berlingo to dopełnienie przestronnej kabiny i należy go traktować jako kolejny atut. Bez konieczności zdejmowania półki mamy do dyspozycji niemal 600 litrów bardzo ustawnej przestrzeni, do której możemy wstawić nawet duże kartony. Składane tylne fotele pozwolą na zapakowanie długich przedmiotów.

Przełącznik napędów jest umieszczony na konsoli środkowej
Przełącznik napędów jest umieszczony na konsoli środkowej

Citroen zastosował baterię o pojemności 50 kWh, co wystarcza na pokonanie niecałych 300 km. Czy to dużo czy mało? Pamiętamy jeszcze pierwsze generacje pojazdów bezemisyjnych, które z trudem osiągały połowę takiego dystansu. Coraz gęstsza sieć stacji ładowania – sam GreenWay na koniec 2021 miał 323 stacje ładowania – powoduje, że maleją obawy, że na trasie pozostaniemy pozbawieni możliwości doładowania auta. Podczas ładowania złączem CCS samochód pobierał prąd DC o mocy ponad 50kW, co znacząco przyspieszało cały proces. Wspomnieliśmy o zasięgu auta, który jest akceptowalny. Byłby on z pewnością wyższy, gdyby nie „pudełkowate” nadwozie i związane z tym opory powietrza.

Ładowanie, poprzez złącze CCS, z miejskiej stacji ładowania GreenWay
Ładowanie, poprzez złącze CCS, z miejskiej stacji ładowania GreenWay

Zawieszenie jest sprężyście zestrojone i skutecznie niweluje wszelkie nierówności. Problemem mogą być szybko pokonywane zakręty, gdy auto zaczyna się przechylać. Wciąż jednak zachowuje się przewidywalnie i utrzymuje swoją sterowność. Elektrycznego Berlingo jest dynamiczne – jak niemal każdy samochód elektryczny – a dostosowanie do własnych preferencji ułatwiają trzy tryby pracy, tj. Eco, Normal i Power. W przypadku pierwszego trybu wydajność układu napędowego i klimatyzacji jest zmniejszona. By dodatkowo zoptymalizować zarządzanie energią zastosowano funkcję „brake” („B” na przełączniku trybów napędu) by zwiększyć poziom regeneracji. Istnieje możliwość dostosowania ekranu wyświetlacza do oczekiwań kierowcy, w typowy dla francuskiej marki sposób. Możemy wybrać wariant minimalistyczny, gdy liczba informacji jest ograniczona lub taki, gdzie tych informacji będzie więcej. Podczas ładowania samochód pokazuje zasięg, stan naładowania baterii, czas potrzebny do jej pełnego naładowania oraz – przydatna cecha – współczynnik „zyskiwanych” kilometrów po każdej kolejnej godzinie ładowania.

Podczas ładowania wyświetlacz pokazuje istotne informacje dotyczące procesu pozyskiwania energii
Podczas ładowania wyświetlacz pokazuje istotne informacje dotyczące procesu pozyskiwania energii

Pomimo swoich wad Citroen e-Berlingo jest ciekawą propozycją dla pewnej grupy klientów. Auto łączy przestronną kabinę z cichym i dynamicznym napędem elektrycznym, dzięki któremu będziemy mogli korzystać z uprawnień zarezerwowanych dla aut „zeroemisyjnych”, jak jazda po buspasach, czy bezpłatne parkowanie w mieście. Niedługo takim samochodem wjedziemy bez przeszkód do tworzonych stref niskoemisyjnych. Taki pojazd możemy użytkować jako auto usługowo-dostawcze w tygodniu, a w weekend „zamieniać” ono się będzie w auto rodzinne.

Te wpisy mogą Ci się spodobać: