Toyota
e-Travel

“STOP SMOG GO HYBRID” NA PRZYKŁADZIE COROLLI SEDAN

dnia
8 sierpnia 2019
Toyota przedstawiła już dwunastą generację modelu Corolla. Pojazd należy do najpopularniejszych i najbardziej rozpoznawalnych aut świata. Tym czym dla fascynatów niemieckiej motoryzacji jest Golf, tym dla miłośników japońskiej jest właśnie Corolla. Występuje jako hatchback, kombi i sedan. Co oferuje i jakie ma ograniczenia hybrydowa, trójbryłowa wersja z silnikiem 1,8?
Toyota Corolla sedan to bardzo eleganckie auto

Toyota Corolla sedan to bardzo eleganckie auto

Pod maską sedana może znaleźć się benzyniak 1.6/132 KM lub właśnie testowana hybryda 1.8/122 KM. Nie jest to hybryda typu “plug-in”, ładowana z gniazdka ale taka, gdzie napęd elektryczny zwiększa wydajność układu spalinowego nie sprawiając, że samochód może być klasyfikowany jako “elektryczny”. Trzeba przyznać, że dzięki takiemu napędowi wydajność auta zwiększa się w znaczącym stopniu. W momentach gdy silnik spalinowy sięgałby po dodatkowe porcje paliwa (ruszanie spod świateł, przyspieszanie) załącza się silnik elektryczny co skutkuje dużo mniejszym, średnim spalaniem. Podczas testu auto zadowoliło się tylko 5 l/100km.

Bagażnik Corolli ma 471 litrów

Bagażnik Corolli ma 471 litrów

Nadwozie Corolli jest jednym z ładniejszych w gronie trzybryłowych kompaktów. Piszę “kompaktów” chociaż jeszcze niedawno takie wymiary nadwozia klasyfikowałyby to auto jako przedstawiciela segmentu D. Wymiary sedana to 463/178/143,5 cm (dł./szer./wys.), a rozstaw osi sięga 270 cm. Auto prezentuje się dynamicznie i reprezentacyjnie i na pewno swoim designem “przemówi” do tych, którzy uważają, że nawet najpiękniejszy hatchback nie dorówna pięknu linii nadwozia sedana. Proporcje są dobrze dobrane, przód jest wyrazisty, a tył zgrabny.

Toyotę prowadzi się wygodnie

Toyotę prowadzi się wygodnie

We wnętrzu ilość miejsca jest więcej niż wystarczająca dla czterech dorosłych pasażerów. W tylnej kanapie znajduje się funkcjonalny, wysuwany podłokietnik. Bagażnik o pojemności 471-litrowy pozwala planować długie, urlopowe podróże. Nietypowo, z boku, umieszczony jest przycisk otwierania tylnej klapy. Nie byłem chyba jedyny, który mocował się by ją otworzyć bo stylizacyjna listwa tyłu nadwozia wydawała się już wcześniej nadwyrężona. Oczywiście, po kilku dniach intuicyjnie wiemy gdzie sięgać.

Konieczność umieszczenia dodatkowych akumulatorów nie spowodowała zmniejszenia przestrzeni na stopy

Konieczność umieszczenia dodatkowych akumulatorów nie spowodowała zmniejszenia przestrzeni na stopy

Małe zużycie paliwa, wygodne wnętrze i pojemny bagażnik wydają się być idealną kombinacją predysponującą auto do długich podróży. Spodziewałbym się także rekordowego zasięgu auta ale przejedziemy maksymalnie 750km na jednym tankowaniu ze względu na pomniejszony zbiornik paliwa.

Moc układu napędowego przekazywana jest na koła za pośrednictwem bezstopniowej skrzyni e-CVT. Zastosowanie takiego rozwiązania, w połączeniu z układem hybrydowym, poddaje w wątpliwość sensowność śledzenia wskazań obrotomierza. Auto z obrotami robi co chce, a kierowca ma mały na to wpływ. Silnik spalinowy często gaśnie, bo elektryczny przejmuje jego rolę, przy przyspieszaniu natomiast wskazówka wędruje w górne zakresy, nieproporcjonalnie do tempa wzrostu prędkości (cecha charakterystyczna skrzyni CVT). Ten układ ma też taką niedoskonałość, że przyspieszanie powyżej 140 km podczas jazdy na delikatnym wzniesieniu jest praktycznie niemożliwe.

Toyota Corolla hybrid sedan

Toyota Corolla hybrid sedan

Kierowca ma do wyboru trzy tryby pracy układu napędowego: Sport, Normal i Eco. Można też wymusić jazdę w trybie bezemisyjnym EV ale auto będzie wynajdowało wiele pretekstów by ten tryb wyłączyć. Komunikaty na wyświetlaczu będą pokazywały “zbyt wysoką prędkość” (gdy przekroczymy 40 km/h), “zbyt mocno wciśnięty pedał przyspieszania” bądź “zbyt słabo naładowany akumulator”. Prawda jest taka, że auto samo chce decydować w jaki sposób dobierać napędy bo uważa, że robi to optymalnie. Dużo w tym prawdy bo przełączanie między rodzajami napędu odbywa się bezgłośnie i bez jakikolwiek szarpnięć czy wibracji.

Mamy do wyboru trzy tryby kombinowanej jazdy oraz całkowicie bezemisyjny

Mamy do wyboru trzy tryby kombinowanej jazdy oraz całkowicie bezemisyjny

Ergonomia obsługi systemów auta pozostaje bez zarzutu. Zadziwia bardzo kontrastowy ekran multimediów. Nie jest on chroniony daszkiem przeciwsłonecznym, a mimo to pozostaje czytelny nawet podczas jazdy w ostrym słońcu. Jest on otoczony smakowicie wyglądającymi “oldschoolowymi” przyciskami.

Toyota Corolla sedan jest bardzo eleganckim i pojemnym autem. Napęd hybrydowy działa w niemal perfekcyjny sposób. Jeżeli jesteśmy zwolennikami trójbryłowych nadwozi i lubimy bezstopniowe skrzynie to to jest samochód właśnie dla nas.

TAGS
Krzysztof Kowalski
Warszawa, Polska

Kocham podróżować. Odwiedziłem jakieś 100 ciekawych regionów w ponad 60 krajach, na 6 kontynentach. Jeżeli też kochasz podróże, nie lubisz niepotrzebnie wydawać pieniędzy ale mieć możliwość umyć się chociaż raz dziennie, zawsze mieć dobre value for money i chcieć zobaczyć więcej i poczuć intensywniej to ten blog jest właśnie dla Ciebie! Kontakt: kowalski@justKowalski.pl